Eerste indruk CFMoto 800MT-X
Wat hebben we gelachen de afgelopen 15 jaar, toen Chinese motorfabrikanten hun vaak wonderlijke modellen in Europa aan de man wilden brengen. Maar daarna is er veel veranderd en staan er best knappe motoren, van CFMoto bijvoorbeeld. De nieuwe 800MT-X is een mooi signaal dat het lachen andere merken nog wel eens kan vergaan.
Pagina gaat door onder advertenties
We rijden de 800MT-X, die het frame, motorblok en de typische tank (met ‘hamsterwangen’ naast het blok) van de KTM 790 Adventure heeft, in het zuiden van Portugal. Rond deze basis construeerde CFMoto een fraai afgewerkte allroad, die het qua rijgevoel kan opnemen tegen een KTM 790 Adventure (of zelfs een Husqvarna Norden), maar dan wel voor een beduidend scherpere prijs, want de 800MT-X is 2.350 euro goedkoper dan de goedkoopste 790-KTM.
Ook de uitrusting mag er zijn, afgezien van standaard handvatverwarming mis je eigenlijk niets. Ook zaken als cruise-control, goed werkende quickshifter (up&down), uitgebreide en goed te doorgronden menu-structuur op het TFT-dashboard met bluetooth-connectiviteit zitten er standaard op.
![]()
Goed op pad! De 95 pk sterke staande twin heeft door zijn verzette kruktappen een heerlijk karakter, terwijl de dubbele balansassen ervoor zorgen dat alle trillingen worden geëlimineerd. Het blok pakt voorbeeldig op en draait over de hele linie uitmuntend soepel. Er zijn drie rij-modi aan boord: Standaard, Regen en Offroad en dat is eigenlijk ook voldoende voor alle denkbare omstandigheden.
De zitpositie is verder heel goed en relaxed. Alles zit op z’n plaats en het eendelige ‘rallyzadel’ voelt veel minder spartaans aan dan hij eruit ziet. De 800MT-X wordt niet afgeveerd door KTM’s huismerk WP, maar door Kayaba-vering, zowel voor als achter volledig instelbaar. De vering voelt in de basis lekker stevig aan, met een sportief karakter. Op de weg had het misschien een fractie comfortabeler gekund, al zal het terugschroeven van de demping hier al het nodige effect hebben.
![]()
De werking van de J.Juan-remmen is onopvallend goed: prima doseerbaar en lekker veel vertraging als je doorknijpt. De remmen worden ondersteund door de zes-assige IMU van Bosch, waardoor het ABS ook in de bochten optimaal blijft werken.
Goede geluiden dus, en dan hebben we het nog niet eens over de prijs gehad. Die is echt superscherp. In Nederland kost de 800MT-X € 11.999,-, in België precies 1.000 euro minder.
De volledige eerste test lees je in MotoPlus 5, die op vrijdag 7 maart verschijnt. Wist je dat de 800MT-X ook een kleine broertje heeft, de 450MT. De eerste test van die CFMoto lees je hier.
![]()
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties



