Ducati presenteert nieuwe Diavel V4 RS en Multistrada V4 RS
Tijdens de afgelopen Grand Prix van San Marino en Rimini Riviera onthulde Ducati nieuwe RS-uitvoeringen van de Diavel V4 en de Multistrada V4. Beide RS-versies belichamen alles wat de Italiaanse fabrikant nastreeft als het gaat om prestaties, gewicht én uiteraard stijl. Dus opvallende kleurstelling, exclusieve onderdelen en veel hoogwaardige en lichte materialen als titanium en koolstofvezel.
Pagina gaat door onder advertenties
Multistrada V4 RS
Dat laatste betekent in het geval van de Multistrada RS dat ‘ie met 227 kilo 3 kilo lichter is dan voorheen. Anders dan de standaard Multistrada kun je deze RS, net als de Pikes Peak-uitvoering trouwens, met de beste wil van de wereld geen allroad meer noemen. Met 17 inch wielen en echte sportbanden is de RS een bochtenvreter pur sang.
Net als voorheen heeft de Multistrada V4 RS het Stradale-motorblok van de Panigale en de Streetfighter en die heeft met 1.103 ccc iets minder inhoud dan de 1.158cc metende krachtbron van de standaard Multistrada. De V4 levert net als voorheen 180 pk bij 13.500 toeren. De eerste RS tikte dat vermogen trouwens aanzienlijk eerder aan, bij 12.250 tpm. De kenmerkende droge koppeling is behouden gebleven, wat voor de echte Ducatisti, naast de desmodromische klepbediening, een groot goed is. Nadeel van het Stradale-motorblok is dat Ducati de lange interval voor het controleren van de klepspeling halveert tot 30.000 kilometer in vergelijking met de conventionele klepbediening van de grote Multi-motor.
Naast de nieuwe Euro5+-afstelling van de V4 in de Ducati Multistrada V4 RS heeft Ducati in feite alleen de boordsoftware gewijzigd en de update geïnstalleerd op het uitgebreide sensorsysteem DVO, voor analyse van alle rijomstandigheden. Verder is de semi-actieve Öhlins-vering onafhankelijk van de 4 rijmodi instelbaar en past het de afstelling van de remmen aan de mogelijkheden van het radarsysteem aan. Technisch gezien zijn alleen de gesmede wielen met 5 spaken echt nieuw. Ze vervangen de oude gesmede wielen, maar bieden geen extra gewichtsvoordeel. Dat doet het titanium subframe, toch wel een hoogtepuntje van de Multistrada V4 RS, dan weer wel.
De nieuwe RS is verkrijgbaar vanaf december 2025. De prijs is nog niet bekend, maar die zal waarschijnlijk niet heel veel boven de € 45.090,- van het huidige model komen te liggen.
Diavel V4 RS
Ook de nieuwe Diavel V4 RS staat op hetzelfde moment bij de dealer. Ook hiervan is de prijs nog niet bekend, maar reken op een dikke 10.000 euro bovenop de prijs van de standaard Diavel (momenteel € 32.790,-). En wat krijg je daarvoor? Om te beginnen het 1.103 cc Stradale-motorblok met in dit geval 182 pk vermogen. Toch 14 pk meer dan de Diavel V4 en de V4 X met conventionele klepbediening. Daarnaast wordt de Diavel iets lichter, veel duurder en genummerd. Win-win dus in het premiumsegment.
Die 182 pk levert de Diavel V4 RS bij 11.750 tpm en het koppel van 120 Nm bij 9.500 tpm. Ter vergelijking: de Gran Turismo in de Diavel V4 heeft een cilinderinhoud van 1.158 cc en levert 168 pk bij 10.750 tpm en 126 Nm bij 7.500 tpm. Ook bij deze V4 hanteert Ducati, net als bij de Multistrada V4 RS een interval van 30.000 kilometer voor het controleren van de klepspeling.
Daarnaast is de nieuwe Diavel V4 RS met 220 kilo drooggewicht precies 3 kilo lichter dan de standaard uitvoering. Niet door een subframe van titanium, zoals bij de Multistrada RS, maar door verschillende kleine aanpassingen. Daartoe behoren onder andere de nieuwe gesmede wielen, waarop de banden in de maten 120/70ZR17 voor en 240/45ZR17 achter liggen. Naast een lager gewicht moeten deze wielen ook de handling verbeteren.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties






