Ducati lanceert nieuwe Monster
Zoals verwacht en logisch brengt Ducati een nieuwe Monster uit op basis van de nieuwe V2-krachtbron zonder desmodromische klepbediening. En daarnaast herbergt de nieuwe Monster een aantal verrassende details.
Pagina gaat door onder advertenties
Eigenlijk laat Ducati met de nieuwe Monster zien hoe goed de oude al was. Dat blijkt vooral uit het gewicht van de nieuwe Ducati Monster. Met 175 kilo ligt dat maar heel iets onder de 179 kilo van de oude Monster. Ter vergelijking: door de overstap van Ducati van het Testastretta-platform naar het nieuwe V2-fundament daalde het gewicht van de Multistrada, Panigale en Streetfighter met maar liefst 18 kilo. Ook de belangrijkste andere gegevens van de nieuwe Monster liggen verbazingwekkend dicht bij die van zijn voorganger.
De basis van de nieuwe Ducati Monster is het nieuwe platform rond de V2 met 890cc en variabele klepbediening, dat enkel nog door hulpframes wordt ondersteund en het grootste deel van het chassis vormt. In de nieuwe Monster levert die twin 111 pk vermogen en 91 Nm koppel, wat hetzelfde vermogen is als de oude Monster, maar dan met 2 Nm minder. Ter vergelijk: in de Streetfighter, die andere naked, levert datzelfde blok 120 pk en 93 Nm. Door het weglaten van de desmodromische klepbediening hoeft de klepspeling van de nieuwe Monster slechts om de 45.000 kilometer te worden gecontroleerd.
Ook qua elektronica is de nieuwe Monster goed bedeeld, met onder andere bochten-ABS, hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, wheelie-control, verschillende rijmodi, instelbare motorrem en quickshifter met blipper. Daarnaast is er een nieuw 5 inch TFT-display met twee weergavemogelijkheden, smartphone-connectiviteit en turn-by-turn-navigatie.
Op het eerste gezicht heeft Ducati de vering ongewijzigd gelaten. Aan de voorkant zijn de gegevens van de niet instelbare 43mm upside-down-vork van Showa in de nieuwe Monster gelijk aan die van de oude. Hetzelfde geldt voor de radiaal gemonteerde M4.32-remmen van Brembo. Het nieuwe frame, het nieuwe motorblok en de swingarm van de nieuwe Monster vereisen een nieuwe positie voor de achterschokdemper. Net als bij de Streetfighter en Panigale V2 ligt de direct afsteunende Showa-schokdemper bijna horizontaal. Helaas is hiervan enkel de veervoorspanning instelbaar. De nieuwe Monster staat op Pirelli Rosso IV-banden in de maten 120/70ZR17 voor en 180/55ZR17 achter.
Vanaf februari 2026 staat de nieuwe Ducati Monster bij de dealer, prijzen worden later bekendgemaakt.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties