Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Dit zijn de snelste productie motorfietsen

Met de Hayabusa haalde Suzuki een topsnelheid 300 km/uur met een productiemotorfiets. Kawasaki antwoordde met 308 km/uur voor de ZX-12R. Wat zijn de snelste productiemotoren uit het recente verleden en het heden?

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

De grens van 300 km/u was bijna een bijkomstigheid. Terugkijkend was er in 1999 niets heftig of extreems aan de Suzuki Hayabusa. Maar de gehomologeerde topsnelheid van 300 kilometer per uur galmt zelfs 26 jaar later nog na, hoewel alle volgende Hayabusa’s sindsdien officieel aanzienlijk langzamer waren. Het tegenovergestelde van de Hayabusa was in 2000 de Kawasaki ZX-12R. Alles aan deze motorfiets was heftig en hard, met een gecertificeerde topsnelheid van 308 km/uur – in ieder geval één jaar lang.

Al in het tweede modeljaar van de Suzuki Hayabusa en na een jaar Kawasaki ZX-12R brachten de motorfabrikanten de topsnelheid onder politieke druk officieel terug tot respectievelijk 295 en 298 km/uur en de snelheidsmeters werden opnieuw geschaald. Waar voorheen de cijfers en wijzers nog tot 340 km/uur reikten, eindigden de wijzerplaten nu al bij 280 en liep de schaal door tot waar voorheen de 300 stond.

Maar niet alle fabrikanten onderwierpen zich aan deze vrijwillige maatregel van Suzuki en Kawasaki. In 2004 stond in de technische gegevens van de nieuwe MV Agusta F4 1000 een top van 301 km/uur. En vanaf dat moment waren er geen grenzen meer. Momenteel is de snelste motorfiets van de afgelopen decennia gehomologeerd op 315 km/uur.

We zetten de snelste productiemotorfietsen van de laatste 26 jaar in chronologische volgorde voor je op een rij:

Pagina gaat door onder advertenties

Suzuki Hayabusa 1999: 300 km/uur

Over de Suzuki Hayabusa is al alles geschreven. Met 175 pk en 138 Nm uit 1.299 kubieke centimeter was de eerste generatie weliswaar niet buitengewoon sterk, maar wel aerodynamisch. Twee jaar lang was hij officieel verkrijgbaar als 300-km/uur-machine, waarna een vrijwillige beperking tot de sindsdien geregistreerde 295 km/uur. En ondanks een sterker motorblok – 1.340 cc, 155 Nm en 197 pk vanaf 2008 – werd de Hayabusa nooit meer officieel een 300 km/uur-motorfiets. In de huidige generatie genereert de motor met een cilinderinhoud van 1.340 cc 190 pk en 150 Nm.

Kawasaki ZX-12R 2000: 308 km/uur

Kawasaki liet de Suzuki Hayabusa niet lang alleen in de 300-club. De ZX-12 R kwam een jaar na de Suzuki op de markt. 190 pk via ram-air en een duidelijk sportievere uitstraling demonstreerden dat een top van 308 km/uur niet gepaard hoefde te gaan met een overdaad aan rondingen, maar ook met scherpe hoeken kon worden bereikt. Maar net als bij de Hayabusa greep Kawasaki zelf in, beperkte vanaf 2002 de top tot 298 km/uur, maar bracht echter geen nieuwe generatie meer op de markt en stopte vanaf 2006 met de ZX-12R. De opvolger was de duidelijk toeristischere ZZR1400, die vandaag de dag trouwens nog steeds in de VS verkrijgbaar is als ZX-14 met 193 pk.

MV Agusta F4 1000 2004: 301 km/uur

Bij de Japanse fabrikanten bleef de vrijwillige begrenzing onder de 300 km/uur, zelfs bij motoren met meer dan 200 pk. MV Agusta bracht al in 2004 een model op de markt met een officiële topsnelheid van 301 km/uur: de F4 1000. En daarmee was het de eerste superbike die de grens van 300 km/uur doorbrak. En hoe: slechts 998 cc, maar toch 165 pk en 109 Nm, 11.750/min en 10.200/min en dat bij een drooggewicht van slechts 192 kilo.

De F4 was voor MV het begin van een lange reeks motorfietsen die meer dan 300 km/uur haalden, waaronder zelfs naked bikes zoals de Rush. Momenteel staat de MV Agusta F4 CC uit 2007 met 315 km/uur en 191 pk bovenaan. En hij staat niet alleen bij MV bovenaan de lijst van snelste motoren met straathomologatie, maar ook op de lijst van alle productiemotoren.

Aprilia RSV4 2015: 305 km/uur

Pas negen jaar later kwam er nog een productiemotorfiets bij in de Club van 300. De Aprilia RSV4 haalt 305 km/uur, heeft een V4 met 999 cc in het frame, die 201 pk leverde. Sinds 2021 heeft de V4 een cilinderinhoud van 1.099 cc en levert hij in de huidige RSV4 maar liefst 220 pk. Topsnelheid zoals altijd: 305 km/uur.

BMW S1000RR 2019: 306 km/uur

Pas in 2019, na 10 jaar op de markt, brak de BMW S1000RR de grens van 300 km/uur. De 3e generatie K67 kreeg de Shift-Cam-motor met 207 pk, die een top van 306 km/u mogelijk maakte. In de huidige versie heeft de S1000RR een vermogen van 210 pk en een geregistreerde topsnelheid van 303 km/uur.

BMW M1000RR 2022: 314 km/uur

Momenteel is de BMW M1000RR de snelste productiemotorfiets volgens homologatie die er nieuw te koop is. Maar dat was niet altijd zo. De eerste generatie kwam in 2021 weliswaar met 212 pk, maar haalde ‘slechts’ 306 km/uur. Pas bij de modelupdate voor 2023 werd met hetzelfde vermogen 314 km/uur bereikt, wat ondanks nog eens 5 pk extra vanaf 2025 niet meer werd overtroffen door de M1000RR.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week