De modernste Volkswagen heet Ducati

Ducati is al met de elektrische V21L al een aantal jaar de motorenleverancier in de MotoE-klasse. Op de IAA 2025 in het Duitse München presenteerde moederbedrijf Volkswagen de Ducati met vaste-stofbatterijen. Is dit de grote elektrische doorbraak?
Pagina gaat door onder advertenties
Technisch gezien was de elektrische Ducati V21L van meet af aan al‘top of the pops’. Niemand was in 2022 verder – en dat is tot op heden nog steeds zo. 800-volt-technologie van Audi en Volkswagen, een accubehuizing als dragend onderdeel van het chassis en met 20 kilowatt voor een capaciteit van 18 kWh een passend laadvermogen is de V21L uniek voor een tweewieler. Maar er is inmiddels dus meer. Op de IAA 2025 presenteerden Volkswagen en Ducati de nieuwe standaardcel van het concern in een V21. En dat niet alleen: in de Ducati zitten 980 cellen met de nieuwe vaste-stofceltechnologie.
Sinds 2022 rijdt Ducati met de V21L in de MotoE-raceserie. De technologie was gebaseerd op de toen meest geavanceerde technologie van Audi. 1.152 ronde cellen in het formaat 21700 werden gecombineerd tot een systeem van 800 volt, met een bruto capaciteit van 18 kWh. Hoewel de totale batterijunit 110 kilo weegt, is deze tegelijkertijd een essentieel onderdeel van het chassis en is deze vloeistofgekoeld.
De eveneens watergekoelde middenmotor levert een piekvermogen van 150 pk en genereert een koppel van 140 Nm. De slechts 21 kilo wegende motor bracht de in totaal 225 kilo zware Ducati V21 naar een topsnelheid van 275 km/uur. Naast het lichte overgewicht van de V21 was het laadvermogen met 20 kilowatt weliswaar geschikt voor racegebruik, maar niet heel praktisch inde dagelijkse praktijk.
Op de IAA 2025 toonden PowerCo Ducati en Audi een V21 met een vaste-stofbatterij van QuantumScape. Een grotere actieradius en kortere laadtijden zijn de doelstellingen voor de serieproductie. Maar vooral het gewicht zou moeten profiteren van de vaste-stofcellen. QuantumScape zelf geeft aan dat de hier gebruikte QSE-5-cellen een hoge energiedichtheid van 310 Wh/kg en een capaciteit van 21,6 Wh per cel hebben. In de aangepaste behuizing van de Ducati V21 passen maximaal 980 stuks, wat de capaciteit theoretisch tot meer dan 21 kWh verhoogt. De cellen zelf wegen dan bijna 70 kilogram en zijn bestand tegen hogere laadvermogens en temperaturen.
Een vaste-stofbatterij heeft eigenlijk weinig gemeen met een conventionele cel. In plaats van een vloeibare of gelachtige elektrolyt wordt een vaste stof gebruikt. In het geval van Ducati bestaat deze uit keramiek. In andere gevallen uit glas of polymeren. Een dergelijke constructie maakt het mogelijk om lithium in plaats van grafiet als anode te gebruiken, wat de energiedichtheid en de laad- en ontlaadsnelheid aanzienlijk kan verhogen. Daarnaast is de cel brandveilig en brandt hij zelfs bij een ernstige kortsluiting of vernieling niet. Wat elektrische mobiliteit betreft zou deze cel wel eens een echte gamechanger kunnen zijn.
Maar waar voordelen zijn, zijn nadelen niet ver weg. Voor een optimale werking hebben vaste-stofcellen meestal hogere temperaturen nodig dan conventionele cellen. Bij kamertemperaturen en lager hebben deze cellen de neiging om dendrieten te vormen. Pas vanaf ongeveer 25 graden Celsius begint de comfortzone van deze cellen, die zich kan uitstrekken tot 100 graden. Quantum zelf geeft de capaciteit van zijn cellen aan bij 25 graden.
Een ander bijzonder kenmerk van vaste-stofcellen is dat het volume toeneemt tijdens het laden en afneemt tijdens het ontladen. De behuizing met de cellen heeft dus een voorziening nodig om deze verandering in grootte te compenseren. Vooral bij een racemotorfiets met een permanent hoge hellingshoek en andere veranderingen in de positie van de accu is dit een belangrijke factor. Ook het koelsysteem moet met deze verschillende volumes kunnen omgaan.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties