Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Betrapt: nieuwe Norton V4S

Op de EICMA in Milaan wil Norton met de doorstart van het bedrijf onder nieuw management groots uitpakken. De komende jaren moeten zes nieuwe modellen volgen, te beginnen met een spectaculair ontworpen V4-superbike, die we onlangs in het wild betrapten.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

In 2020 nam de Indiase motorfietsgigant TVS het Britse merk, dat door wanbeleid onder het vorige management faillissement had aangevraagd, over. Eerst werd een nieuwe productiefaciliteit gebouwd in het Engelse Castle Donington en tijdens de EICMA in Milaan komende november wordt de nieuwe start officieel ingeluid met de presentatie van nieuwe modellen.

Zeker is dat een van die modellen de nieuwe uitvoering van het huidige vlaggenschip gaat zijn: de opvolger van de Norton Superbike met V4-motor, die als V4SV werd verkocht en waarvan ook een caféracer-variant was met de aanduiding V4CR. Van de nieuwe superbike, mogelijk V4S genaamd, draaien momenteel pre-productiemotoren hun laatste testrondes. De focus ligt daarbij vooral op het afstemmen van het motormanagement en de assistentiesystemen.

Deze pre-productiemodellen geven al een goed beeld van de techniek en het definitieve ontwerp. Centraal staat de huidige V4-motor met een blokhoek van 72 graden, dat anders dan voorheen een ram-air-systeem lijkt te krijgen, waarbij lucht bij hoge snelheden in de airbox wordt geperst. Dit is zeer waarschijnlijk niet de enige wijziging, ook in het motorblok zelf moet er het een en ander zijn veranderd. Of de cilinderinhoud van 1.200 cc behouden blijft, is moeilijk in te schatten. Wel zeker lijkt een toename van het topvermogen. De belangrijkste modellen in deze categorie, de Ducati Panigale V4 en de BMW S1000RR, leveren beide meer dan 200 pk – iets soortgelijks is ook te verwachten van de Britse motor. Het uitlaatsysteem is elegant onder de motor geïntegreerd.

De V4 huist in een volledig nieuw ontworpen frame met een eveneens nieuwe enkelzijdige swingarm. Deze lijkt ongewoon lang en ondersteunt visueel het wat langgerekte design van de Norton. Het subframe mondt uit in een stoere achterkant, met achterlichten onder geribbelde dwarsbalken – vergelijkbaar met de look die Ferrari gebruikte voor de Testarossa uit de jaren 80.

 

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week