Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Benda komt met BMW-achtige zescilinder lijnmotor

Het Chinese Benda doet een BMW’tje, niet alleen met nieuwe boxermodellen, maar ook met een 1.700 cc zescilinder-in-lijn.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Naast de Benda P51 als hybride-concept met een 250cc-boxermotor plus elektromotor en andere boxerontwikkelingen presenteerde de opkomende Chinese fabrikant op de recent gehouden CIMA-beurs nog een ander sensationeel motorblok – eentje met zes cilinders.

De door Benda in China ontwikkelde zescilinder-lijnmotor is duidelijk ook geïnspireerd door BMW. De zescilinder heeft een relatief lange slag en bouwt niet al te breed. De boring is 72 millimeter – net als bij de BMW K1600-modellen. Maar waar BMW met een slag van 67,5 millimeter op een totaal van 1.649 cc uitkomt en dit bescheiden afrondt op ‘1600’, voegt Benda nog iets meer slag en cilinderinhoud toe. Met een slag van 69 millimeter komt de Chinese zescilinder uit op 1.686 cc, waardoor de door Benda afgeronde aanduiding ‘1700’ legitiem is.

Een andere opvallende overeenkomst tussen de nieuwe Benda-zescilinder en de zescilinder in lijn van BMW is de gunstige zwaartepuntpositie van het cilinderblok naar voren. En achteraan de voorziene eindaandrijving via cardan. Maar waar de BMW K1600-modellen alleen een quickshifter hebben op hun sinds 2011 ongewijzigde zesversnellingsbak, heeft Benda een EM-DCT aangekondigd. Deze afkorting staat voor: elektromechanische dubbele koppelingstransmissie.

Benda heeft op de CIMA-beurs nog geen verdere details en gegevens over de nieuwe zescilindermotor bekendgemaakt. Maar zowel voor de ontwikkelaars van Benda als voor ons zijn de bekende indrukwekkende waarden van de BMW K1600-modellen zeker een indicatie: 160 pk bij 6.750 tpm en 180 Nm bij 5.250 tpm.

De Chinese fabrikant heeft tot nu toe nog niet bekendgemaakt welke nieuwe Benda-modellen op welk moment met de nieuwe zescilinder zullen worden uitgerust. Verwacht worden grote luxe touringmodellen zoals die van BMW, en waarschijnlijk niet vóór 2027. Maar dan waarschijnlijk ook in Europa.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
Benda artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week