Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

Alpenmasters 2025 – Modern classics VR1

Het lijdt geen twijfel dat iedereen die bij het kiezen van zijn persoonlijke bergkoning de nadruk legt op uiterlijk, niet om de Triumph Speed Twin 1200RS en de Yamaha XSR900 GP heen kan. In de eindstrijd om de koning van de berg mag er echter maar één mee. Welke?

Pagina gaat door onder advertenties

QJ Motor

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Het uiterlijk speelt geen rol in de beoordelingscriteria van de Alpen-Masters. De schoonheid van een motorfiets is immers altijd in het oog van de toeschouwer. Toch vallen de Speed Twin 1200RS van Triumph en de XSR900 GP van Yamaha altijd even langer op dan de meeste andere deelnemers. De bijna 1200cc zware tweecilinder van Triumph is het kloppende hart en het middelpunt van de motorfiets. Het ontwerp heeft goed geproportioneerde lijnen rondom, is rechttoe rechtaan, klassiek ontworpen en is bijna een blauwdruk voor gemotoriseerde voortbeweging op twee wielen.

De XSR slaat een andere weg in. Met slechts enkele, maar uiterst effectieve stijlmiddelen, tovert Yamaha een retro-sportmotor tevoorschijn uit de normale XSR. De GP roept onmiddellijk herinneringen op aan lang vervlogen dagen van het wereldkampioenschap wegrace. Een ontwerp dat, naast visuele veranderingen, ook technische wijzigingen met zich meebrengt. Die gecombineerde veranderingen zorgen meteen voor een oogverblindende ervaring in de alpine omgeving. Hoewel de stuurhelften van de Yamaha boven de bovenste kroonplaat zijn gemonteerd, buigen ze vanaf daar sterk neerwaarts. Dit geeft bij het bergaf rijden veel druk op de polsen. Comfortabel ziet er anders uit. Vooral omdat door de gestrekte rijpositie de beweeglijkheid in de nek verloren gaat. Het is moeilijk om bergop de perfecte hoofdomwenteling te maken in haarspeldbochten. De Triumph is veel meer ontspannen.

Je bips rustend op het lange zadel, je handen gestrekt naar het brede stuur en je knieën nonchalant rustend tegen de smalle tank: de Speed Twin biedt roadster-ergonomie op zijn best. Ter verdediging van de XSR moet we wel zeggen dat hij nog ver verwijderd is van de extreme rijpositie van moderne sportmotoren. In een direct vergelijk vergt het desondanks pure toewijding van de persoon achter de stuurhelften om hem goed door de bochten te manoeuvreren. Gelukkig leiden niet alle wegen in de Dolomieten omhoog of omlaag. Daarom biedt de test- en consumptieronde veel passages die langs de berghellingen slingeren met talloze slingers en geen extreme stijgingen of dalingen. Hier glijdt de XSR met de juiste inzet bijna als vanzelf door de bochten, uitblinkend met fijne feedback en soepel bochtengedrag. Het zijn momenten van puur plezier, waarin de 890 cc driecilindermotor het plezier van stevige hellingshoeken op natuurlijke wijze ondersteunt. Hij reageert zonder lastwisselingen en goedmoedig op alle wensen van de rechterhand. De triple trekt er net boven het stationaire toerental al enorm aan, maar hij heeft ook geen afkeer van hoge toerentallen. In de huidige ontwikkelingsfase heeft de CP3-motor van Yamaha een niveau van volwassenheid bereikt dat ook op de Alpen-Masters 2025 schittert.

De Triumph pareert de Japanner dankzij zijn grotere cilinderinhoud. De prestaties van de Brit doen de mondhoeken eveneens omhoog gaan. Stel je voor: haarspeldbocht in tweede versnelling, de exit van de bocht stevig in het vizier en dan op het gas. Krachtig en voorspelbaar, maar met het vermogen van bijna 600 cc per cilinder, marcheert de Speed Twin zo hard naar voren dat de topografie letterlijk van ondergeschikt belang wordt. Voor wie van harde cijfers houdt: het duurt slechts 3,9 seconden om met een duopassagier bergopwaarts weg te trekken van 25 naar 75 km/uur. De Yamaha kan dit met 4,9 seconden voor dezelfde test niet bijhouden.

Impliceert dit dat de Yamaha van bocht tot bocht in de Dolomieten steeds meer terrein verliest aan de Triumph? Nee. De Engelse motorfiets mist namelijk wat van de daadkracht van de Yamaha wanneer ze gezamenlijk de vele bochten aansnijden. Wat is de reden? Het rijwielgedeelte? Niet zozeer, want de RS-versie, die onder andere Öhlins stereodempers achter heeft, biedt een goede basis voor het betere scheurwerk in de Alpen. De eerste montage van Triumph bederft echter het strakste lijnenspel in de bochten. Op de testdag bereikten de temperaturen – op een hoogte van tweeduizend meter boven zeeniveau – slechts enkele graden boven nul en bovendien viel er menig regenbuitje. Omstandigheden die de Racetec RR van Metzeler slecht verteert. De laagprofielband moet op temperatuur worden gebracht en dat gaat niet boven op een ijzige col. Als de temperatuur te laag blijft, stuurt de band weliswaar gewillig, maar hij raakt nooit helemaal de beoogde lijnen en hij mist precisie.

De Bridgestone S23 M-banden met speciale specificaties op de Yamaha zijn veel beter. Ze zijn minder onder de indruk van koud weer of vocht. De feedback is kristalhelder. Achter de stuurhelften van de XSR is de lijn wel altijd tot op de centimeter nauwkeurig. De Triumph-rijder moet gelijktijdig in bijna elke bocht corrigeren om uit te komen waar hij heen wil.

Waar de twee merkbaar verschillen op het gebied van sturen, komen ze weer samen op het vlak van remmen. De XSR incasseert een paar strafpunten omdat hij het achterwiel soms optilt bij remmen op de limiet, vooral bergafwaarts. Toch liggen de remafstanden met een duopassagier voor beide motoren op een hoog niveau – met lichte voordelen voor de Triumph. Iedereen die zijn volgende reis naar de Alpen plant met een van de twee retro’s en een duopassagier moet bijna onvermijdelijk kiezen voor de Speed Twin. Met een laadvermogen van 210 kilogram biedt de Brit voldoende reserves om een medereiziger te vervoeren. De XSR kan slechts 162 kilo op het achterframe herbergen. Omdat de voetsteunen van de duopassagier bijna onzichtbaar zijn verborgen onder de achterkant van het zitje, maar vrij hoog zitten, wordt het plezier van reizen met een passagier op de Yamaha al snel een bron van leed. De XSR maakt deze fout echter gemakkelijk goed dankzij zijn gezelliger rijgedrag en blijft op punten de Speed Twin 1200 voor en gaat daarmee naar de finale van de 2025 Alpen-Masters.

Motoplus-conclusie
Doen beide modellen het goed voor het oog en in de Alpen? Over het eerste aspect bestaat geen twijfel en beide voldoen goed aan de tweede eis. De motor van de Triumph is indrukwekkend, maar de eerste montage is – nog eens versterkt door de lage temperaturen – ongelukkig. De Yamaha pakt dus terecht de categoriewinst met goede manieren en een geweldig rijgedrag.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

QJ Motor
Triumph Speed Twin 1200 RS artikelen & nieuws
Triumph artikelen & nieuws
XSR900GP artikelen & nieuws
Yamaha artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

QJ Motor
Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week