+ Plus

Alpenmasters 2022 (2) – Crossovers

Een perfecte Alpen-motor hoeft niet persé vermogen of uitrusting in overvloed te hebben. Twee middenklassers willen dat hier aantonen. Bij alle nuchtere pragmatiek kom je hier echter ook qua emotie niet te kort.

Eén Triumph Tiger heeft in deze Alpen-Masters 2022 al de finale gehaald: in het vorige nummer won de Tiger 1200 GT Pro het van de Harley-Davidson Pan America 1250 Special. Mogelijk krijgt de grote tijger spoedig gezelschap van zijn kleine broer, want ook de Tiger Sport 660 maakt aanspraak op de finale. Zijn tegenstander is de eerste crossover-machine van een Chinese fabrikant die in de Alpen-Masters aantreedt: de CFMoto 650MT. Is dit een uitgemaakte zaak voor de Britse roofkat?

De Tiger Sport 660 verscheen eind 2021, op basis van de Trident 660. Met zijn scherpe neus en slanke taille is de toevoeging ‘Sport’ qua uiterlijk in elk geval gerechtvaardigd. Maar niet alleen in die zin. Het hoofdframe, het blok en de achtervork zijn één op één van de naked bike overgenomen. De driecilinder met zijn conventionele krukas met de kruktappen gelijkmatig verzet op 120 graden haalt 81 pk uit zijn exact 660 cc. En deze 81 pk’s zijn levendiger dan sommige pk-fetisjisten wellicht zullen denken. De Tiger Sport bewijst in en tussen de vele haarspeldbochten dat zijn driecilinder daadwerkelijk het beste uit twee werelden verenigt: het vloeiende lopen van een viercilinder, met de gevoelsmatige punch in het middengebied van een twin. En daarbij een heerlijk emotioneel geluid! Dat hij geen heel hoge toerentallen draait is daardoor geen groot gemis.

Tegen dit juweel van een motorblok kan de tweecilinder van de CFMoto 650MT niets uitrichten; in de directe vergelijking voelt hij zwak aan. Ook de 649cc-paralleltwin, dat grote gelijkenissen vertoon met de 650-paralleltwin van Kawasaki, geeft zijn vermogen heel homogeen en lineair af, maar het is minder vermogen en hij loopt logischerwijs ook minder vloeiend, zeker met zijn 180°-krukas. Het opgegeven topvermogen is 62 pk bij 8.750 toeren; bij die hoge toerentallen trilt hij echter nog nadrukkelijker dan bij lage toerentallen, en alles bij elkaar kriebelt het bij de 650MT voortdurend in stuur en voetsteunen. Als je het blok op toeren houdt, komt hij desalniettemin vlot de berg op. De versnellingsbak schakelt helaas hakerig en de koppeling heeft geen duidelijk aangrijppunt.

Hier doet de Tiger Sport 660 het met zijn uitstekende (optionele) quickshifter met autoblipper voor terugschakelen veel beter. Zijn uitrusting met twee rijmodi, tractiecontrole en TFT-dashboard overklast die van de CFMoto veruit. Weliswaar heeft ook de Chinees twee rijmodi, maar die verschillen slechts marginaal van elkaar, terwijl de regenmodus van de Triumph de gasrespons zeer duidelijk milder maakt.

Bij de remproef bergaf met passagier slaan beide geen goed figuur. Vooral de Triumph niet. Zijn Nissin-stoppers grijpen weliswaar stevig en goed doseerbaar aan, maar bij noodstops verhindert het ABS niet het omhoogkomen van het achterwiel. Bovendien zijn de regelintervallen van het ABS grof en de remweg is navenant lang. Bij dezelfde manoeuvre komt de achterkant van de CFMoto weliswaar ook omhoog, maar voordat het werkelijk kritisch wordt, neemt het ABS remdruk weg. Een licht verlopend drukpunt in het hendel en een flinke schroeilucht gaven tijdens de metingen aan dat de rem-hardware van de 650MT hier aan zijn grens kwam. Kritisch werd het tijdens de testritten echter niet, en het drukpunt verliep tijdens lange afdalingen niet teveel richting stuur.

Over grenzen gesproken: ook de zachte vering van de CFMoto komt daar snel aan en hij kan bij volle vakantiebepakking of met een passagier hard doorslaan. Achter is de zachte veer van de schokdemper af-fabriek al ver voorgespannen en hij is duidelijk niet berekend op een passagier. Bij sologebruik geeft hij wel behoorlijk wat veercomfort. Maar ook hier doet de Triumph het beter: de achterschokdemper met zijn middels handstelwiel verstelbare veervoorspanning spreekt duidelijk mooier aan en geeft een zeer goed compromis tussen stevige demping en comfort. Dit geeft de Tiger vooral een voordeel op de hoger gelegen paswegen, waar het asfalt vaak door vorst is aangetast en bezaaid met gaten. Hier komen ook de gemakkelijke stuureigenschappen en de rechte zitpositie goed tot hun recht. Op de Tiger heb je altijd een geweldig overzicht en je dirigeert de machine met zijn brede stuur simpel door de hairpins. Bij extreme hellingshoeken neigt de Tiger op zijn Michelin Road 5-banden naar verder de bocht invallen, maar in dat gebied kom je in hairpins niet.
Merkbaar trager sturend, maar wel ongeveer even stabiel volgt de CFMoto. Op de inmiddels al op leeftijd gekomen Metzeler Roadtec Z8 Interact-banden kun je ook met de 650MT aardig doorrijden, maar hij vraagt wel meer inzet van je.

Tot nu toe verloopt het duel duidelijk in het voordeel van de Tiger Sport 660. Toch heeft de 650MT nog kansen. Aangezien de Dolomieten onvoorspelbaar weer kennen, zijn er ook punten te scoren met beschutting tegen weer en wind. Met grote ruiten en handkappen gaan de CFMoto en Triumph aanvankelijk gelijk op. De ruit van de Tiger is zelfs tijdens het rijden gemakkelijk met je linkerhand te verstellen. Het verstellen van de ruit van de 650MT met twee vleugelmoeren vraagt echter om een stop en kost je ongeveer een minuut. Kijkend naar de details doet de 650MT op veel punten minder doordacht aan dan de Tiger. Ook bij de bagagevoorziening. Hier scoren de twee crossover-motoren met hun grote koffers ongeveer even hoog; aangezien er geen uitlaatdempers in de weg zitten, past er links en rechts een helm of veel bagage in.

Klein voordeel voor de Triumph: die koffers zijn te openen met de contactsleutel en ze zien er hoogwaardiger uit. Dat past in het totaalplaatje, want de hele afwerking van de Triumph staat op een veel hoger niveau dan die van de CFMoto. De kieren, boutverbindingen, lasnaden en lakwerk – allemaal eersteklas bij de Brit en tweede tot derde klas bij de Chinees.
Aldus bouwt de Tiger Sport 660 zijn voorsprong nog verder uit en verzamelt hij voor zijn categorie bovengemiddeld veel punten. Hij zet de 650MT met gemak op afstand en pakt het ticket voor de finale. Daar kan deze kleine tijger mogelijk nog veel grotere motoren het leven zuur maken, want dan kunnen die ook met brute prestaties hun zwakkere punten niet meer goedmaken. Zou het zelfs zo kunnen zijn dat de Tiger 660 de Tiger 1200 bedreigt..? Niks lijkt onmogelijk!

MOTOPLUS-conclusie
De Triumph Tiger Sport 660 gaat met een dusdanige vanzelfsprekendheid door naar de finale, dat de gevestigde grote adventures zich zowaar zorgen moeten gaan maken. Met een levendig en geraffineerd lopend blok, hele fijne ergonomie en veel ruimte voor bagage is hij de CFMoto 650MT duidelijk de baas. Die biedt in grote lijnen hetzelfde concept, maar komt in geen enkel opzicht in de buurt van de Triumph.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-