+ Plus

Compacttest Zero FXS ZF 6.5

Okay, een klein stukje in die richting dan. Want het grootste manco van elektrische voertuigen, de actieradius, lost ook deze Zero FXS ZF 6.5 niet op.

Ongelooflijk, maar waar: het merk Zero is inmiddels al tien jaar actief op de tweewielermarkt. Dat ging aanvankelijk met vallen en opstaan. De presentatie van de met veel mountainbike-onderdelen volgehangen toenmalige enduro eindigde bijvoorbeeld al voor deze goed en wel begonnen was. Al bij het eerste sprongetje op een crossbaan braken tijdens de landing beide bouten van de swingarm-lagering, alleen de remleiding zorgde nog voor een verbinding tussen voor- en achterwiel. Bij gebrek aan vervangende onderdelen en modellen was de presentatie daarmee voorbij. Maar die dagen liggen inmiddels al lang achter ons, maar het laat wel mooi zien met welke moeilijkheden het nog jonge merk toen te kampen had.
Voor dergelijk ongemak hoeven we ook al lang niet meer bang te zijn. Vering, frame en remmen voldoen qua capaciteit, afwerking en ook in functioneren aan dat wat je van een volwassen motorfiets mag verwachten. En dat is deze in een supermoto-jas geklede FXS in ieder geval. De onderhoudsvrije elektrische motor is goed voor een vermogen van 33 kW, wat overeenkomt met 44 pk. En dat vermogen vindt koppelings- en nagenoeg spelingsvrij via een tandriem zijn weg naar het achterwiel. Indrukwekkender dan het vermogen is echter het koppel van 95 Nm, dat over het complete toeren- en snelheidsbereik beschikbaar is.

Om ongewilde wheelies te voorkomen, geeft de elektronica dat vette koppel pas na de eerste meters vrij. Maar dan gebeurt er ook wat en trekt de FXS lekker fel aan de riem. In de Sport-modus belooft Zero in de klassieke sprint van 0 naar 100 km/uur een tijd van 3,8 seconden. Een waarde die ons ronduit geloofwaardig lijkt. De topsnelheid ligt rond de 130 km/uur. Helaas erg waar, maar ook erg moeilijk te geloven, is dat de resterende actieradius dan als sneeuw voor de zon verdwijnt. Grof gezegd gaat er een procent lading per gereden kilometer door. Dus even naar de Alpen knallen, doe je niet zomaar even. Daar moeten serieus wat laadpauze voor worden ingepland. Met het standaard laadapparaat kost het een uur of negen om de accu bij te laden, een externe snellader (+/- € 650,-) halveert de laadtijd.

Maar een Zero-geïnteresseerde kijkt sowieso niet op een euro meer of minder. De basisversie, de FXS ZF3.3, kost € 10.300,-, deze ZF6.5 komt op € 12.700,-. Daar komt de snellader (€ 664,-) dan nog bij en eigenlijk moet je dan ook nog voor een tweede accu gaan, anders duurt het een week voor je in de Alpen bent.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Zero DSR/X

Eerste Test Zero DSR/X

29 september, 2022

Wil je vandaag de dag als motorfabrikant een hardloper op verkoopgebied in je gamma hebben, dan kun je simpelweg ...
Eerste Test Energica Experia

Eerste Test Energica Experia

23 juni, 2022

De Experia is met niets en niemand te vergelijken. Niet met zijn elektrische kompanen noch met zijn brandstof ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-