MotoPlus 09 - 2022

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 45  Maximale score BMW F900XR Honda NT1100 Kawasaki Versys 1000S Tourer Yamaha Tracer 9 GT MOTORBLOK Acceleratie in zes 40 27 27 26 29 Acceleratie 40 25 21 26 29 Topsnelheid 20 14 11 14 14 Motorkarakteristiek 30 21 22 23 24 Gasrespons/lastwisselreacties 30 24 22 23 23 Motorloop 30 21 20 22 22 Koppeling 20 16 16 16 15 Schakelen 20 14 14 12 15 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 9 8 9 Starten 10 9 7 8 8 Totaal 250 180 169 178 188 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 27 24 26 28 Stabiliteit in bochten 40 30 29 28 29 Stuurgedrag 40 29 26 26 28 Feedback 10 7 6 6 7 Grondspeling in bochten/onder blok 20 15 13 14 12 Rechtuitstabiliteit 20 16 16 13 15 Veringafstelling voor 20 12 12 13 13 Veringafstelling achter 20 13 9 13 13 Veercomfort 20 13 11 15 13 Rij-eigenschappen duo 20 13 12 14 13 Totaal 250 175 158 168 171 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 28 30 32 29 Ergonomie passagier 20 12 14 15 13 Windbescherming 20 11 15 16 13 Zicht 10 6 7 7 7 Lichtopbrengst 20 15 14 15 15 Uitrusting 30 23 25 24 24 Gebruiksgemak/onderhoud 20 14 12 14 14 Rijklaar gewicht met volle tank 10 5 5 4 5 Instelmogelijkheden vering 10 5 4 6 10 Bagagemogelijkheden 10 5 7 8 6 Laadvermogen 10 8 5 9 5 Actieradius 30 22 28 25 27 Afwerking 20 14 15 14 13 Totaal 250 168 181 189 181 VEILIGHEID Remvertraging 40 32 30 29 28 Doseerbaarheid remmen 30 23 25 24 24 Remstabiliteit solo/duo 20 14 15 14 13 Oprichtneiging bij remmen 10 8 7 8 8 ABS-werking 20 14 15 14 14 Stuurslaan 10 8 7 7 7 Elektronische hulpsystemen 20 18 10 13 14 Totaal 150 117 109 109 108 KOSTEN Prijs testmotor 30 12 13 12 14 Garantie 10 8 5 5 5 Verbruik (secundaire weg) 30 23 21 18 23 Kosten beurt 20 16 16 16 13 Onderhoudskosten 10 5 5 4 4 Totaal 100 64 60 55 59 TOTAAL 1000 704 677 699 707 PLAATS 2 4 3 1 Prijs-kwaliteitverhouding* 10 7,6 7,6 7,2 8,4 De acceleratie in zes, de sprint vanaf stilstand en de topsnelheid zijn allemaal een duidelijke prooi voor de Yamaha. Daarnaast heeft de driecilinder ver­ geleken met eerdere versies nu een vloeiendere gasrespons en minder harde lastwisselreacties. Over het geheel genomen doet echter ook de onopvallende BMW-twin het niet slecht. De grote Honda-tweecilinder start soms wat onwillig, en dat niet per se in koude toestand. In de zesde versnelling is de NT1100 begrensd, waarom? Tot die begrenzer is er in elk geval geen enkel teken van instabiliteit. WINNAAR MOTORBLOK: YAMAHA De BMW is goed uitgebalanceerd, precies en voelt tot aan grote hellings­ hoeken zeker aan. De Yamaha volgt hem op de voet; die stuurt nog een tikje lichter in, maar ligt niet zo vertrouwenwekkend plat in de bocht en heeft duide- lijk minder grondspeling. Met de juiste instelling van de achtervering is het rijden met passagier de parade-discipline van de Versys. De te weinig gedempte achtervering van de Honda komt de rijeigenschap- pen niet ten goede. De keuze van de veer zelf is wel redelijk in orde. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: BMW De Kawa en Honda hebben brede, comfortabel gevoerde zadels voor rijder en passagier. Dat levert goede scores op de ergonomie-onderdelen op. Ondanks het hogere verbruik komt de Kawasaki qua actieradius in de buurt van de zui- nige Yamaha. Als zwaarste machine heeft de Kawa ook het grootste laad­ vermogen: het royale gebruik van materiaal heeft dus in elk geval op dit punt geloond. Voor een toermotor hebben de Honda en Yamaha weinig laadvermogen. Ook de instelmogelijkheden van de Honda-vering zijn minimaal. De Honda-koffers zijn smal en er past helaas geen helm in. WINNAAR PRAKTIJK: KAWASAKI De BMW komt ook op dit onderdeel naar voren door over de hele linie behoorlijk te scoren. De royale hoeveelheid punten voor het uitgebreide pakket elektronische hulpsystemen kost echter flink wat geld. De remmen van de Yamaha doen wat vermoeid aan. Bij maximaal remmen raakt de Tracer door zijn geringe achterwiellast ook als eerste uit zijn spoor. WINNAAR VEILIGHEID: BMW De verbruikswaarden van de Yamaha en BMW passen goed in de huidige tijd van dure benzine. De Yamaha heeft de laagste aanschafprijs en de laagste kosten voor een beurt. De Kawasaki-viercilinder zou wat zuiniger mogen zijn. WINNAAR KOSTEN: BMW WINNAAR PRIJS-KWALITEIT: YAMAHA Als de voordeligste motor de hoogste totaalscore haalt, wordt hij automatisch ook de prijs-kwaliteit winnaar. Een compliment waard. -BEOORDELING *Bij de berekening van het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding wordt uitgegaan van de basisprijs plus die van de functionele accessoires.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3