MotoPlus 2018/03

test + techniek MOTOPLUS 45 POWER TOERMACHINES VERGELIJKINGSTEST BMW Kawasaki Maximaal puntenaantal MOTOPLUS BEOORDELING MOTORBLOK Rollende acceleratie 40 36 35 36 Vier pitten winnen. Aan de viercilinder van de BMW kun je op dit onderdeel niet voorbij. Vermogen in overvloed, gecombineerd met een fijne gasrespons, de best schakelende bak, goede starteigenschappen en indrukwekkende prestaties; zo pakt de S1000XR hier de eerste plek. De KTM laat als tweecilinder met een berg power punten liggen op het onderdeel ‘Motorloop’ en zou bovendien wat soepeler mogen schakelen (ondanks de quickshifter). Dat geldt ook een beetje voor de Kawasaki, die ook wat vertraagd op het gas reageert. De koppeling van de Japanner overtuigt echter en ook draait het motorblok overwegend rustig. WINNAAR MOTORBLOK: BMW Acceleratie 40 34 33 34 Topsnelheid 30 23 22 25 Motorkarakteristiek 30 27 26 26 Gasrespons 20 16 13 15 Lastwisselreacties 20 14 14 14 Motorloop 20 11 12 10 Koppeling 10 8 9 8 Schakelen 20 16 14 14 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 8 8 Starten 10 9 8 8 TOTAAL 250 203 194 198 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 28 27 29 De spagaat die de KTM met de semi-actieve vering maakt, is een behoorlijk brede. Van uiterst comfortabel tot supersportief is alles met een druk op de knop instelbaar. Daarnaast stuurt de KTM het makkelijkst in, heeft hij de meest royale grondspeling en is ook de feedback top. Dicht achter de Oostenrijker volgt de BMW, die eveneens van semi-actieve vering is voorzien en op niet mis te verstane wijze demonstreert waar een dergelijk systeem toe in staat is. Enigszins op afstand eindigt de Kawasaki hier als derde. De beoordelingen van de veringafstelling voor en achter laten echter zien dat de voorvork en achterschokdemper keurig hun werk doen. Wat meer grond- speling was welkom geweest. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: KTM Stabiliteit in bochten 40 33 28 34 Stuurgedrag 40 30 28 31 Feedback 10 8 7 9 Mogelijke hellingshoek 20 17 16 19 Rechtuitstabiliteit 20 16 16 16 Veringafstelling voor 20 15 14 15 Veringafstelling achter 20 15 14 15 Instelmogelijkheden vering 10 9 7 9 Veercomfort 10 6 5 6 Rij-eigenschappen duo 20 15 13 14 TOTAAL 250 192 175 197 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 30 28 29 Hier is een blik op de afzonderlijke onderdelen de moeite waard. Met de hoogste belading en grootste actieradius en daarnaast de meest omvangrijke uitrusting pakt de KTM hier de hoogste plek. Maar wat ergonomie voor rijder en passagier betreft, is de BMW – die overigens als enige van een (optionele) middenbok is voorzien – het sterkst. De maximale belading van de Duitser is echter aan de karige kant, terwijl de ruit prima beschermt tegen de rijwind. De zitpositie voor rijder en passagier is op de Kawasaki wat sportiever dan op de andere twee, bovendien schijnen de LED-kop- lampen het felst en heb je met de breed uitstaande spiegels het beste zicht naar achteren. Aangezien alle testmotoren standaard zonder koffers worden geleverd, zijn deze bij het onderdeel ‘Opbergmogelijkheden’ ook niet meegenomen. WINNAAR PRAKTIJK: KTM Ergonomie passagier 20 15 11 13 Windbescherming 20 14 12 13 Zicht 20 11 13 11 Lichtopbrengst 20 15 16 15 Uitrusting 30 22 20 26 Gebruiksgemak/onderhoud 30 18 17 18 Opbergmogelijkheden 10 3 2 1 Maximale belading 10 5 6 10 Actieradius 30 20 23 25 Afwerking 20 15 14 16 TOTAAL 250 168 162 177 VEILIGHEID Remwerking 40 34 33 32 De BMW laat zien waartoe een goed afgesteld ABS met passende hardware in staat is. Als het op remmen aankomt, loopt de BMW voorop. Op kleine afstand volgt de Kawasaki. Ook de Japanner kan giftig remmen, maar mist weer een stuurdemper, waardoor er op het onderdeel ‘Stuurslaan’ nog een paar punten meer verzameld had- den kunnen worden. Bij de KTM is met name de defensieve setting van het ABS debet aan de mindere score op de onderdelen ‘Remwerking’ en ‘Remmen met duo/fading’. WINNAAR VEILIGHEID: BMW Remdosering 30 26 26 26 Remmen met duo/fading 20 15 14 13 Oprichten bij remmen 10 8 7 8 ABS-werking 20 17 16 15 Stuurslaan 20 17 14 15 Elektronische hulpsystemen 10 10 5 10 TOTAAL 150 127 115 119 KOSTEN Garantie 30 17 15 17 KTM en BMW bieden mobiliteitsgarantie aan. Verder heeft de Super Duke GT lage inspectiekosten; een eerste plek op dit onderdeel dus, ondanks dat hij net als de BMW niet heel zuinig met benzine omspringt. Daarmee scoort de Kawasaki extra punten. WINNAAR KOSTEN: KTM Verbruik (secundaire weg) 30 15 19 15 Inspectiekosten 20 16 9 19 Onderhoudskosten 20 6 7 5 TOTAAL 100 54 50 56 TOTAALSOM 1000 744 696 747 PLAATS 2 3 1 RAPPORTCIJFER PRIJS- KWALITEITVERHOUDING 10 7,4 8,4 7 KTM WINNAAR PRIJS-KWALITEIT- VERHOUDING KAWASAKI De Kawasaki eindigt wat punten betreft weliswaar achter de KTM en de BMW, maar is gezien de prijs een echte knaller!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3