MotoPlus 09 - 2022

VERGELIJKINGSTEST 4 CROSSOVER TOERCONCEPTEN 44 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Yamaha Tracer 9 GT De Yamaha scoort sterk op het onderdeel motorblok, waarna hij bij het rijwielgedeelte de BMW dicht op de hielen blijft en op het praktijkonderdeel kort achter de toerspecialisten volgt. Op zo’n manier win je het eindklassement in een ver­ gelijkingstest. 1 Kawasaki Versys 1000S Tourer Als het gaat om comfort en toercapaciteiten, dan doet de Versys voorin mee. Hij heeft een gecultiveerd lopende dikke viercilinder, maar de motor in z’n geheel is qua gewicht ook nogal dik. Dat gaat wat ten koste van de stuureigenschap- pen en prestaties. 3 BMW F900XR Wat een metamorfose. Na een extreem teleurstellende eerste test bij zijn debuut is de F900XR volwassen geworden. Het rijwielgedeelte geeft meteen vertrouwen en het motorblok is sterker dan het gevoelsmatig laat merken. Onopvallend goed. 2 Honda NT1100 Feitelijk geen slecht idee, om een dikke toerfiets voor een voordelige prijs op de markt te brengen. Het rijwielgedeelte heeft echter nog wel wat optimalisering nodig. Dat geldt vooral voor de achtervering. 4 het dashboard en de bijbehorende elektronica op de BMW. Fijn is ook dat belangrijke functies heel ouderwets gewoon met een eigen fysieke knop kunnen worden geactiveerd of gevari- eerd, zoals bijvoorbeeld de handvatverwar- ming, de rijmodi of de verstelling van de veer- voorspanning. Lange reizen door menu’s en submenu’s blijven je zo bespaard en je wordt minder afgeleid. Tegen meerprijs is er de ver- bindingsmogelijkheid met smartphones, om te navigeren, te telefoneren of in algemene zin ‘media’ te gebruiken – dus muziek luisteren of e-mails of andere berichten lezen en verstu- ren, enzovoorts. De Honda heeft eveneens een uitstekend, goed afleesbaar TFT-kleurenscherm plus de mogelijkheid om je smartphone via Bluetooth met de boordelektronica te koppelen, en dat zonder meerprijs. Bij de NT1100 dringt zich echter de vraag op of ze de moeite van de standaard aanwezige luxe elektronica niet beter hadden kunnen steken in een hoog- waardige of op z’n minst fatsoenlijk afgestelde achterschokdemper. Qua menustructuur en de bediening van bepaalde functies heeft de Kawasaki een soortgelijke benadering als de BMW, zij het met andere detailoplossingen en niet zo con- sequent als het gaat om het verplaatsen van belangrijke functies naar separate knoppen. Ook de Versys 1000 heeft een mooi en goed afleesbaar TFT-scherm met twee verschillende weergave-opties; smartphone-connectiviteit is eveneens standaard aanwezig. De ster van het Kawasaki-dashboard is echter de mooie analoge toerenteller! n - CONCLUSIE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3