MotoPlus 09 - 2022

4 CROSSOVER TOERCONCEPTEN VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 43  LENTE IN ZUID-FRANKRIJK EN EEN SCHITTERENDEWEG 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Kawasaki Versys 1000S 87,0 kW (118 pk) bij 8.900 tpm 105 Nm bij 7.400 tpm Yamaha Tracer 9 GT 85,0 kW (116 pk) bij 10.000 tpm 91 Nm bij 7.100 tpm BMW F900XR 77,7 kW (106 pk) bij 8.700 tpm 93 Nm bij 6.600 tpm Honda NT1100 75,2 kW (102 pk) bij 7.200 tpm 106 Nm bij 6.200 tpm 50 70 90 110 120 115 110 105 100 95 90 85 80 75 70 65 60 55 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. VERMOGENSMETING genaam ruime kniehoeken en goed contact met de rijder. De voering van de zadels is hier op de BMW en Yamaha echter wederom wat krap- per bemeten dan op de Honda en Kawasaki. De Yamaha heeft dankzij zijn onder het motorblok geplaatste uitlaatdemper wel een opvallend lage en daarmee comfortabele positie van de duovoetsteunen. Elektronica en connectiviteit Om maar met de deur in huis te vallen: de Yamaha biedt geen smartphone-connectiviteit. Dat zullen sommigen als een gebrek ervaren, anderen als een zegen. Beide groepen zullen het echter met elkaar eens zijn als het gaat om de beoor- deling van het dashboard: dat is erg slecht afleesbaar. Dat ligt enerzijds aan de spiegelende ruitjes ervoor en de contrastarme weergave (de bijgaande foto laat al zien wat we bedoelen), anderzijds aan het feit dat allerlei info minuscuul klein wordt weergegeven. Dat je een deel daar- van naar voorkeur iets prominenter in het in vier stukken verdeelde rechter display kunt zetten, maakt de zaak niet werkelijk beter. Veel beter afleesbaar en ook veel min- der gecompliceerd qua bediening is De driecilinder en de viercilinder draaien meer toeren en halen daar meer vermo- gen uit, de tweecilinders zijn op lagere toerentallen getuned. We hebben hier twee inhoudsklassen, net onder de 900 cc en ruim boven de 1.000 cc; de F900XR (895 cc) en de Tracer 9 (890 cc) hebben dan ook een ongeveer even hoog maxi- mum koppel, en ook de NT1100 (1.084 cc) en de Versys 1000 (1.043 cc) hebben ongeveer evenveel koppel. De verdeling over het toerengebied is echter duidelijk anders, de twins zijn in het middengebied sterker. Wat de grafieken niet goed weer­ geven, is de subjectieve indruk die de BMW-twin en Yamaha-driepitter tijdens het rijden maken. In het middengebied voelt de BMW zwakker en de Yamaha juist sterker dan hij daadwerkelijk is. Pas boven de 8.000 toeren is het een uitge- maakte zaak, dan is de Yamaha zichtbaar en voelbaar sterker dan de BMW. De rode stippellijnen laten de afgifte van de Honda zien in de vierde en vijfde versnel- ling. In z’n zes begrenst de elektronica het toerental nog voor het bereiken van het topvermogen. Het breed uitgesmeerde topvermogen van de Kawasaki komt in deze nadrukkelijk toeristische machine nauwelijks tot z’n recht. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3