MotoPlus 09 - 2022

VERGELIJKINGSTEST 4 CROSSOVER TOERCONCEPTEN 36 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST De S-versie van de grote Versys is uit­ gerust met hellingshoekafhankelijke bochtenverlichting. Als Tourer heeft hij ook zijkoffers. Versys 1000S Tourer Kawasaki Kleurenschermen zijn meestal beter aflees­ baar dan monochroom versies. De Versys 1000S heeft nog een extra weergave­ modus. Op de Kawasaki Versys 1000S is de hand­ vatverwarming met een aparte knop te bedienen. Ook cruise control behoort tot de uitrusting. De hydrauliek voor de veervoorspanning en de stelschroef voor de uitgaande demping zijn bij de Versys gemakkelijk bereikbaar. ware aardig constant te houden. Maar als je ultiem veercomfort zoekt, zul je met de F900XR waarschijnlijk niet helemaal gelukkig worden: hij heeft relatief stugge demping. Bij de Yamaha Tracer 9 GT moet je alleen de veervoorspanning achter zelf aanpas- sen, wat net als bij de Honda en de Kawa gemakkelijk gaat met een handstelwiel. De rest wordt geregeld door het ‘semi-actieve veersysteem’, beter gezegd het adaptieve dempingssysteem. Dat heeft bovendien twee verschillende modi; tijdens de testritten bleek de comfortabelere modus 2 zelfs bij een behoorlijk sportieve rijstijl een heel goede afstelling te geven. Desondanks ligt de Tracer 9 GT niet helemaal zo vast en zeker op de weg als de F900XR. Ondanks een uitgesproken voorwielgerichte gewichtsverdeling tilt de Yamaha bij fel accelereren onder hellingshoek graag zijn voorwiel op. Dat is grotendeels toe te schrijven aan het temperamentvolle motor-

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3