MotoPlus 09 - 2022

4 CROSSOVER TOERCONCEPTEN VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 35  De ruit is in twee standen in hoogte ver- stelbaar, en dankzij het ergonomisch goed gevormde hendel ook tijdens het rijden. Handvatverwarming en rijmodi zijn snel en zonder al te lange afleiding te variëren aan de rechterkant van het stuur. De prijs van de BMW wordt flink opgestuwd door drie accessoirespakketten. De meeste voorzieningen bleken in de loop van de test nuttig. In de goudkleurige houder zit de motor van de verstelling van de veervoorspanning. De demping wordt adaptief geregeld. ‘Op de sportieve toer’ is weliswaar een enigszins uitgekauwde kreet, maar hij gaat voor de BMW wel helemaal op. BMW F900XR bij het rijden over grote oneffenheden in het wegdek. Soms wordt de achterkant zelfs echt omhoog gekatapulteerd, waardoor je gewoon uit het zadel wordt gewipt. Als je met de NT1100 in bochten over oneffenheden rijdt, dan beweegt de motor nadrukkelijk en lang­ durig in hoogte- en dwarsrichting. Jammer, want eigenlijk is de combinatie van gewichts­ verdeling en geometrie heel goed gelukt. BMW- en Yamaha-rijders hebben geen excuus voor het achterwege laten van de aanpassin- gen aan verschillende beladingstoestanden, dankzij de adaptieve regeling van de dem- ping en het gemakkelijke instellen van de veervoorspanning. Bij de F900-serie beperkt de ESA-werking zich weliswaar tot alleen de achterschokdemper, maar de veervoorspan- ning kan wel elektrisch worden versteld en de elektronische aanpassing van de demping werkt bijna perfect. De voorvork is niet instel- baar, maar dat hebben we niet gemist. Ten eerste rust het gewicht van de passagier en bagage vrijwel volledig op het achterwiel, en ten tweede slaagt het ESA van de achterschok­ demper erin om de belasting van de voorvork bij verschillende beladingstoestanden als het »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3