MotoPlus 09 - 2022

VERGELIJKINGSTEST 4 CROSSOVER TOERCONCEPTEN 30 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Honda heeft op basis van de Africa Twin de nieuwkomer in dit gezelschap gecreëerd: de NT1100. Deze machine heeft het motorblok van de allroad/adventure, inclusief de moge- lijkheid om een DCT-versnellingsbak te kiezen, maar heeft een rijwielgedeelte met 17-inch wielen en veerwegen van 150 millimeter voor en achter in plaats van 230 en 220 millimeter. Een groot verschil is ook de omvangrijke kuip van de NT, die uitstekend bescherming biedt tegen de rijwind. De BMW F900XR is de uiterlijke tegenpool van de Honda, hoewel ze in gewicht maar 10 kilo verschillen en hun motorblokken beide paral­ leltwins zijn met een krukas met 90 graden verzette kruktappen. Het is daarbij dan wel verbazingwekkend dat de slanke BMW zo zwaar is. Over iemand met een sportief pos- tuur en tegelijkertijd een fors gewicht, zei men vroeger dat hij zware botten had; waarschijn- lijk gaat de analogie met de BMW F900-serie nog op ook, want het stalen brugframe draagt zeker bij aan het overgewicht. Terwijl de Honda er zwaarder uitziet dan hij is, en het bij de BMW net omgekeerd is, is de Kawasaki Versys 1000 daadwerkelijk zo zwaar als hij eruitziet. Bij zijn debuut in 2012 woog hij evenveel als de Honda, maar ondertussen is hij 16 kilo zwaarder geworden en heeft hij zich nadrukkelijk in de comfortabele hoek van het zogeheten crossover- of crosstourer-spectrum begeven. En last but not least, de Yamaha Tracer 9 GT is net zo licht, slank en sportief als hij er zonder koffers uitziet. Twee-, drie- en vier- cilinder, alle in-lijn De Yamaha is niet alleen sportief vanwege zijn slanke bouw en lage gewicht, maar ook dank­ zij de gretige vermogenskarakteristiek van zijn 890cc-driecilinderblok. Vermogen en koppel liggen weliswaar over het grootste deel van het toerengebied onder die van de concurren- tie (wat in het geval van Honda en Kawasaki simpelweg door de grotere cilinderinhoud komt), maar de Yamaha-driepitter draait wel de meeste toeren en doet dat met een prachtig geluid. Yamaha heeft dit gretig toeren draai- ende blok logischerwijs gecombineerd met de kortste eindoverbrenging, waardoor de aandrijfkracht aan het achterwiel altijd groot is en de Yamaha de beste prestaties in deze test levert. En de Yamaha-ingenieurs hebben goed werk geleverd, want het hoogtoerigere karakter heeft niet geresulteerd in een hoog verbruik. Verder schakelt hij trefzeker en heeft hij een goed werkende quickshifter met auto- matisch tussengas voor terugschakelen, wat helpt om de levendige driecilinder op het pas- sende toerental te houden. Een grote, comfortabele motor voor een voordelige prijs. In het toersegment een zeldzame combinatie. NT1100 Honda

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3