MotoPlus 2018/03

eerste test MOTOPLUS 31 HARLEY-DAVIDSON SPORT GLIDE EERSTE TEST dan nog safe. De voetsteunen zijn opklapbaar, waardoor je wat marge hebt voor verkeerd ingeschatte bochten. Hoe dan ook: je zult je een beetje moeten inhouden, want de Sport Glide nodigt best wel uit om platter te gaan. Een minpunt als gevolg van een pluspunt, zeg maar. Nou heb je op een motor als deze door zijn zitpositie, motorkarakter en gewicht gelukkig de neiging iets rustiger te rijden, wat zo zijn voordelen heeft als je door zo’n schitterend landschap als op Tenerife rijdt. Dan kijk je wat meer om je heen in plaats van dat je je aandacht alleen maar bij de aanval op de eerstvolgende bocht hebt. Samenvattend kunnen we stellen dat de Sport Glide dankzij zijn prima stuur- eigenschappen, vlotte prestaties en de handige demontabele stuurkuip en koffers zijn belofte als veelzijdige alleskunner waar- maakt. Goed, het is geen alleskunner in de zin van een snelle allroad, maar hij kan zeker meer dan heen en weer over de boulevard tuffen. Daarbij is hij voor Harley-begrippen gunstig geprijsd: in zwart kost hij in Nederland € 21.500,-, en dat is inclusief voorzieningen als elektronische cruise control, USB-laad- stekker, een draadloze contactsleutel (‘keyless ignition’), het H-D Smart Security System en uiteraard de koffers en stuurkuip. In de hier gereden kleuren is hij 390 euro duurder, maar dat valt ook nog te overzien. Naar verluidt zijn er dan ook al heel wat besteld. En wie een motor in dit genre zoekt, zal zeker aangenaam verrast zijn door de rijeigenschappen. Een potentieel succesnummer. < ■■ MOTOR luchtgekoelde 45°-V-twin met precisie-oliekoeling, ketting-aangedreven enkele onderliggende nokkenas en vier kleppen per cilin- der, zelfstellende klepstoters, dry-sump smering met oliekoeler, benzine-injectie, gasklephuis 1x Ø 56 mm, geregelde katalysator, 546 Watt dynamo, accu 12 V/17,5 Ah, mechanisch bediende natte multiplaat koppeling, zesversnellingsbak, secundaire overbrenging 32/66, getande riem. Boring x slag 100,0 x 111,1 mm Cilinderinhoud 1.745 cc Compressieverhouding 10,0 : 1 Max. vermogen n.o. Max. koppel 145 Nm bij 3.250 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, upside- down voorvork Ø 43 mm, niet instelbaar, stalen swingarm met monoschokdemper, veervoorspan- ning traploos instelbaar, enkele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 292 mm, dubbelzuiger remklauw, ABS. Wielen 3.50 x 18; 5.00 x 16 Bandenmaat 130/70B18; 180/70B16 Banden in test Michelin Scorcher 31 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.625 mm, balhoofdhoek 60,0°, naloop 150 mm, veerweg v/a 130/86 mm, zithoogte 680 mm, droog- gewicht 304 kg, rijklaar gewicht volgetankt 317 kg, maximaal toelaatbaar totaalgewicht 526 kg, tankinhoud 18,9 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen 8.000 km Kleuren Vivid Black, Twisted Cherry, Silver Fortune Prijs zwart NL € 21.500,- / B € 18.100,- Prijs andere kleuren NL € 21.890,- / B € 18.430,- ■■ INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley- Davidson Benelux, www.harley-davidson.com TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON SPORT GLIDE Het Milwaukee Eight-motorblok is er in verschillende versies, en niet alleen qua cilinderinhoud (107 en 114 cubic inch, d.w.z. 1.745 en 1.868 cc). In de Softail- serie wordt gebruikgemaakt van de variant met precisie-oliekoeling voor de heetste plekken (de zones rond de uitlaatkleppen); de precisie-vloeistof- koeling wordt alleen gebruikt op de Touring-modellen met grote kuipen. Een wezenlijk verschil is verder dat het blok in de Softail twee balansassen heeft, het Touring-blok slechts één. Dit is omdat bij de Touring-modellen het blok in rubbers is opgehangen, terwijl het blok bij de Softails vast in het frame is gemonteerd. Hierdoor draagt het bij aan de totale stijfheid van het frame, maar trillingen worden ongedempt doorgegeven aan de rest van de motor. Het resultaat is dat bij de Touring-modellen het blok stationair meer staat te schudden, maar dat op kruissnelheid vrijwel alle trillin- gen worden weggefilterd door de rubber ophangpunten. Het blok van de Softails produceert minder trillingen en is sta- tionair merkbaar rustiger, maar je voelt hem altijd lopen, het is meer aanwezig, juist als je pittiger gas gaat geven. Daarbij zijn het vooral de verbrandings- klappen die je voelt, de mechanische trillingen vallen enorm mee. MOTORBLOK Het fraaie Milwaukee Eight-blok met stoterstangen en vierklepskoppen is luchtgekoeld met extra oliekoeling op de heetste plekken (de uitlaat- klepzones). Aan de linkerzijde van het mooi schoon gelijnde blok zit de primaire ketting. Naast de cilinder- koppen zie je de compacte bobines. Sturen doet de Sport Glide verrassend goed, waardoor je heel snel de beperkte grond- speling hebt opgebruikt. Gelukkig zijn de voetsteunen niet star gemonteerd.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3