MotoPlus 09 - 2022

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 23  KTM RC390 Yamaha R3 MOTORBLOK Bouwwijze eencilinder paralleltwin Injectie 1x Ø 46 mm 2x Ø 32 mm Koppeling natte multiplaat (anti-hop) natte multiplaat Boring x slag 89,0 x 60,0 mm 68,0 x 44,1 mm Cilinderinhoud 373 cc 321 cc Compressie 12,6 : 1 11,2 : 1 Max. vermogen 32,0 kW (44 pk) bij 9.000 tpm 30,9 kW (42 pk) bij 10.750 tpm Max. koppel 37 Nm bij 7.000 tpm 30 Nm bij 9.000 tpm Geluid in stand 85 dB(A) 90 dB(A) RIJWIELGEDEELTE Frame stalen vakwerkframe stalen brugframe Voorvork upside-down, Ø 43 mm upside-down, Ø 37 mm Remmen v/a Ø 320/230 mm Ø 298/220 mm Hulpsystemen bochten-ABS, tractie­ controle ABS Wielen 3.00 x 17; 4.00 x 17 2.75 x 17; 4.00 x 17 Banden 110/70ZR17; 150/60ZR17 110/70-17; 140/70-17 Banden in test Continental Conti Road Dunlop GPR-300 'X' MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.343 mm 1.380 mm Balhoofdhoek 66,5° 65,0° Naloop 84 mm 95 mm Veerweg v/a 120/150 mm 130/125 mm Zithoogte 1 820 mm 780 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 166 kg 173 kg Laadvermogen 1 169 kg 157 kg Tankinhoud/reserve 13,7 liter 14,0 liter Onderhoudsinterval 7.500 km 10.000 km Prijs NL € 7.700,- € 7.099,- Prijs B € 7.049,- € 6.399,- Prijs testmotor € 7.995,- 2 € 7.099,- *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen; 2 incl. geanodiseerde remvloeistofreservoir-cover voor en achter, geanodiseerd kettingwiel en led-knipperlichten MEETWAARDEN Topsnelheid* 160 km/uur 182 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 5,2 sec 5,8 sec 0-140 km/uur 10,7 sec 12,4 sec Acceleratie in zesde versnelling 60-100 km/uur 7,0 sec 7,8 sec 100-140 km/uur 7,3 sec 9,5 sec Benzineverbruik Secundair 1 op 28,6 1 op 30,3 Theoretische actieradius (secundair) 391 km 424 km VERMOGENSMETING Zijn grotere cilinderinhoud is een troefkaart die KTM goed uit­ speelt, zoals ook de koppelkromme laat zien. De RC390-een­ cilinder tikt de begrenzer weliswaar eerder aan dan de R3, maar de KTM-krachtbron werkt voortdurend op een hoger Nm- en power-level dan de R3. Bovendien is het maximum koppel van de KTM eerder beschikbaar en ligt het 6 Nm hoger dan dat van de Yamaha. Eenzelfde beeld zien we bij het vermogen. De paralleltwin van de R3 draait weliswaar een flinke 12.000 toeren, maar verliest met name in het middengebied terrein op de KTM, die bovendien 3 pk extra op het asfalt zet. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 5 10 15 20 25 30 35 40 25 30 35 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm KTM RC390 33,0 kW (45 pk) bij 8.800 tpm 36 Nm bij 8.500 tpm Yamaha R3 31,0 kW (42 pk) bij 10.700 tpm 30 Nm bij 9.200 tpm 20 25 30 35 40 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 TECHNISCHE GEGEVENS Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3