MotoPlus 09 - 2022

VERGELIJKINGSTEST A2-SUPERSPORTS 22 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Het ‘bestek’ van de R3 valt in vergelijking iets magerder uit, maar alles zit er in. Geen TFT, maar LCD. Bedienen doe je met twee knoppen onder het dashboard. Het niet-instelbare remhendel is best jammer en eigenlijk niet meer van deze tijd. Yamaha R3 KTM RC390 Voor het geval het nodig is levert KTM een flinke hoeveelheid boordgereedschap. Daar krijgt de jonge techniekfan een glim­ lach van op de snoet: modern TFT-display. Het hielplaatje dekt de opening af om de uit­ gaande demping te verstellen. Even boren… verder gedraagt de Yamaha-krachtbron zich voorbeeldig. Bij lage toerentallen pruttelt de twin lekker ontspannen, terwijl hij met passie door zijn toerenbereik schiet als het moet, tot de begrenzer bij 12.000 toeren een eind aan de pret maakt. Dat heeft wel iets, alhoewel er ook iets ontbreekt. En dat is toch weer koppel. Niet om in een hoge versnelling een bocht uit te knallen, maar het is ook wel eens lekker om met een A2-achtige punch vooruit gedrukt te worden. Wie met de twin op secundaire wegen niet voortdurend rond het gemeten topvermogen van 42 pk bij 10.700 toeren onderweg wil zijn, levert dan in feite direct alle R3-dynamiek weer in. Na een keer verkeerd schakelen en een te forse sprong in toerental heeft de twin vervolgens wat moeite om uit het dalletje te komen. De KTM maakt dan van de gelegenheid gebruik en laat de R3 vervolgens achter zich in de spiegels. Nee, ook het motorblok van de RC390 is niet perfect. Kenmerkend voor een eenpitter is ’ie onder de 3.000 toeren uitsluitend geschikt als cocktail-shaker, en is het zeker geen soepele kostganger. Maar dat zijn in de dagelijkse RC390-praktijk slechts momentopnamen. Buiten de bebouwde kom zal er niemand zijn die de single in dit toerenbereik bewust kwelt. Nee, dan beleef je de A2-kosmos bij voorkeur op volle toeren. Direct, soepel en zonder tegensputteren zoekt de RC390 zijn heil dan in toerentallen boven de 6.000 toeren. Kort voor de 9.000 toeren, rond de topwaarden van koppel en vermogen, tik je de versnellingsbak dan met de quickshifter met blipper een versnelling hoger. Over elektronische hulpjes gesproken: voor een opstap-sportfiets heeft de RC390 veel te bieden. Het ABS kent een Supermoto-modus en daarnaast heeft de KTM tractiecontrole, een TFT-display en de al genoemde blipper. Hulp­ systemen? Bij de R3 is er buiten het verplichte ABS niets aan boord. Zelfs rem- en koppelings­ hendel zijn niet verstelbaar, in tegenstelling tot de KTM. Ook de stelmogelijkheden van de »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3