Wat als BMW in 1981 niet met de R80G/S aan de Dakar had meegedaan?
Soms komen hele uiteenlopende dingen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben toch opeens weer samen. Ik had zo’n `aha-erlebnis’ toen ik afgelopen weken als noppen-liefhebber de Dakar-rally weer minutieus volgde.
Overdag continu de live-timing aan via de Dakar-app op de telefoon, en ’s avonds natuurlijk voor de tv. Die tv-uitzendingen waren trouwens prima te pruimen ditmaal; natuurlijk is en blijft het commerciële tv waar je naar kijkt (en wie betaalt bepaalt), maar ik vond het stukken beter dan voorgaande jaren.
Dat zal ook te maken hebben gehad met het feit dat de tv-makers in Saoedi-Arabië opeens een paar uur tijdvoorsprong hadden; rond drie uur ’s middags was de etappe immers al gedaan.
Dramatische dieptepunten waren natuurlijk de vreselijke ongelukken in de woestijn van de Portugees Paulo Goncalves en van onze landgenoot Edwin Straver. Het haalde toch wat van de glans af van de eerste Honda-overwinning in 30 jaar. De Amerikaan Ricky Brabec was op de 450cc fabrieks-Honda niet te stoppen. In 1989 won Honda de Dakar Rally voor het laatst met Gilles Lalay op de NXR800V, de fabrieks machine die toen was gebaseerd op de Africa Twin.
Terwijl de Dakar in volle gang was, vielen twee persberichten van BMW Motorrad in de mailbox. Zowel de fabriek als de Nederlandse importeur konden prachtige cijfers melden. In 2019 verkocht BMW wereldwijd 175.162 motoren, bijna 6% meer dan het jaar daarvoor, en het negende jaar met stijging op rij. Daarvan bleven er ruim 26.000 in Duitsland zelf, maar ook in Frankrijk (17.300), Italië (15.580) en Engeland (9.611) scoren ze erg goed, net als in de groeimarkten China en Brazilië. En in ons land dus ook: afgelopen jaar werden er 2.302 nieuwe BMW’s verkocht en daarmee zijn de blauw-witten voor het tiende jaar op rij markt leider.
Best een bizar gegeven, dat zo’n premium merk met veelal stevig geprijsde machines al tien jaar op rij nieuw meer verkoopt dan welk ander merk dan ook, terwijl die andere merken doorgaans meer en lichtere (en dus ook goedkopere) modellen in de aanbieding hebben. De nieuwverkopen van de afgelopen jaren sluiten echter aan bij onze gemiddelde leeftijd. Tweederde van de motorbezitters is 40-plusser, en dat zijn dus mensen die zichzelf af en toe kietelen. Oftewel verwennen met een nieuwe motor, ik spreek uit ervaring… Van die ruim 175.000 verkochte BMW’s in 2019 waren er bijna 60.000 van het model R1200GS of GS Adventure. Een gigantisch aantal: dat zijn er bijvoorbeeld meer dan alle nieuwe Ducati’s of Triumphs bij elkaar…
Die zegetocht van de GS begon ooit met de R80G/S in 1980. Het was een noodsprong van de Duitse fabriek, die toen op sterven na dood was. Met beperkte middelen moest er toch een nieuw model uitgebracht worden en op de ontwikkelingsafdeling werkte Laszlo Perez, een man die gek was van terreinrijden. In samenwerking met de Duitse enduro-held Herbert Scheck had hij voor zichzelf een BMW boxer omgebouwd tot terreinmotor. Dat idee zou dus leiden tot de nieuwe R80G/S. Het meest geniale was echter dat BMW meteen een rallymotor bouwde op basis van die G/S (later verdween het schuine streepje tussen de G en de S) en daarmee in 1981 van start ging in de Dakar Rally, die toen voor de derde keer werd verreden.
De Fransman Hubert Auriol, alias `De Afrikaan’, veegde in één klap alle Yamaha XT500’s en Honda XL500’s op een hoop en won. In ’82 viel hij uit met een kapotte versnellingsbak, maar ook in 1983 was hij de beste en zijn kleine teammaat Gaston Rahier won daarna met de dikke BMW in ’84 en ’85. Die Dakar Rally bleek de ideale katalysator te zijn voor de nieuwe allroad- motor fiets in het algemeen en voor de BMW GS in het bijzonder; de rest is geschiedenis. Je kunt je alleen maar afvragen hoe de huidige motor wereld eruit had gezien als BMW in 1981 niet met zijn R80G/S aan die avontuurlijke trip van Parijs naar Dakar had meegedaan. Wellicht hadden allroads dan nog steeds niet bestaan…
– Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus
Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl