Warmdraaien

Warmdraaien – Waar een kleine stad…

Als inwoner van het middelgrote Apeldoorn ben ik niet overdreven verwend met de geneugten van een grote stad, maar wel bovenmatig met de keerzijde van een stad, verkeersdruk…flinke verkeersdruk zelfs.

Daarmee kom ik bij de kop boven deze Warmdraaien; Apeldoorn heeft het toch maar mooi geschopt tot een plekje in de Nederlandse top vijf van de TomTom Traffic Index 2023, die kort door de bocht aangeeft hoe het afgelopen jaar met de verkeersdruk in een stad is gesteld. Uitgangspunt is de gemiddelde reistijd per 10 kilometer in spitsuren in een stad, met daaraan gekoppeld de gemiddelde snelheid over die afstand.
TomTom destilleert dit interessante overzicht uit de gegevens van meer dan 600 miljoen navigatiesystemen in voertuigen en smartphones wereldwijd. Het is dus een mondiaal overzicht, waarin je ook mooi kunt inzoomen op bijvoorbeeld de verkeersdruk in steden in je eigen land en als het er maar druk genoeg is je eigen woonplaats. En daarin heeft Apeldoorn zich stevig op plek vijf genesteld, achter Den Haag, Utrecht, Nijmegen en Amsterdam én nog ruim voor Rotterdam. Wereldwijd staat de Veluwse oase op een heel keurige 158e plaats, tussen het mondaine Antwerpen en het Braziliaanse Salvador in. Die kun je als gemeente dus mooi in de zak steken.

In Apeldoorn kost het je in de spits exact 17 minuten om 10 kilometer af te leggen, wat volgens de rekenmeesters van TomTom overeenkomt met een gemiddelde snelheid van liefst 32 km/uur. De navigatie- en kaartspecialist geeft daarbij ook nog eens aan hoeveel tijd je daarmee op jaarbasis verbrandt. In Apeldoorn is dat liefst 53 uur ofwel bijna anderhalve werkweek duimendraaien achter het stuur. Optrekken, remmen, stilstaan en dat in een schier eindeloos lijkende herhaling. Maar met de plannen die de gemeente heeft om het centrum van de stad op korte termijn verkeersluw te maken en de omliggende wegen nog weer wat zwaarder te belasten, is er voor Apeldoorn zeker nog ruimte om te klimmen op de ranglijst en wie weet komt de top 3 dan wel in beeld. En dan tel je als stad natuurlijk pas echt mee in de vaart der volkeren….

Ironie natuurlijk, maar die verkeersdrukte is helaas allesbehalve ironisch en bittere realiteit. Gelukkig hoef in de regel niet aan te haken in deze vermaledijde blikpolonaise en kan ik me aardig aan die dagelijkse malaise onttrekken als ik in de ochtendspits op de motor de stad uitrijd en er in de avondspits weer in probeer te komen. En daarbij kruip ik waar het kan uiteraard ook naar voren bij een verkeerslicht, je rijdt motor of niet natuurlijk. Als ik daarbij snel door een portierraampje gluur en de chagrijnige gezichten in het aanschuivende blik zie, gun ik ook die automobilisten het praktische voordeel én het plezier van een motorfiets. Een beter moment lijkt er ook niet. Het aantal motorrijbewijzen is nog steeds stijgende en de goede vibe van de afgelopen MOTORbeurs Utrecht is ook terug te zien in de nieuwverkopen van de eerste twee maanden van 2024. Waar aanvankelijk door veel motorimporteurs rekening werd gehouden met een lichte krimp ten opzichte van vorig jaar, stond de markt voor nieuw geregistreerde motorfietsen eind februari volgens cijfers van het RDC ‘gewoon’ weer 25% in de plus vergeleken met 2023. Ook al zegt het nog weinig, maar aan kop zien we dezelfde hoofdrolspelers als afgelopen jaar, vooralsnog alleen in een iets andere volgorde: Kawasaki, Yamaha, BMW en Honda. Als de voortekenen niet liegen, belooft het dus weer een succesvol motorjaar te worden!

Jeroen Hidding 2

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws