Warmdraaien

Warmdraaien – Prettige winter!

Wintertijd, het is altijd weer even schakelen. Nog even en we rijden in het donker naar kantoor en in het donker weer terug. Maar als de klok een uur terug is gezet, staat ook de grote internationale EICMA-motorshow weer voor de deur. En over de meeste nieuwe modellen voor 2024 die in het Italiaanse Milaan zijn gepresenteerd, kun je in deze MotoPlus al alles lezen!

Om met dat laatste te beginnen: er is ons veel aan gelegen om je als eerste het motornieuws voor komend jaar op een fraai presenteerblaadje aan te bieden. Deze MotoPlus moest nog voor de persdag van de EICMA, waar al het nieuws voor het eerst officieel wereldkundig wordt gemaakt, naar de drukker. Kort door de bocht zou dat betekend hebben dat we je het meeste motornieuws, afgezien van een paar eerder bekendgemaakte modellen, pas over twee weken hadden kunnen voorschotelen. En dus zijn we achter de schermen druk bezig geweest om het gros van het nieuws van de meeste motorfabrikanten nog voor de officiële persdag van de EICMA binnen te harken. Kortom, een zenuwslopend karweitje, waarbij de laatste 2024-modellen met het wegtikken van de laatste minuten voor de deadline toch nog een plekje hebben gekregen op de eerste pagina’s van deze MotoPlus. Daarna moest er even een tabletje onder de tong van onze vormgever, maar het meeste motornieuws voor komend jaar staat er dus in! Het nieuws wat we helaas niet mee hebben kunnen nemen, beschouwen we dan maar als een lekker toetje voor MotoPlus 23.

Goed om te zien op de EICMA was de terugkeer van KTM en dochtermerken Husqvarna en GasGas. Dat onderstreept nog maar eens het belang van de Milanese motorbeurs als echte nieuwsbeurs. Wellicht dat ook BMW en Harley-Davidson in de nabije toekomst een rentree op de beursvloer overwegen.
Nog even terug naar dat extra uurtje slaap met het terugzetten van de klok naar de wintertijd. Fijn voor de uitslapers, maar als je met de motor naar je werk gaat is het absoluut weer even wennen. ’s Ochtends rijd je vooralsnog bij daglicht naar kantoor, terwijl je het ’s avonds alweer aardedonker is als je weer naar huis rijdt. Nog even en je vertrekt in het donker en komt thuis in het donker. Maar nu het nog relatief vroeg licht en vroeg donker is, sta ik vaak nog – volledig tegen beter weten in – te klooien met een getint vizier tegen het soms nog felle en laagstaande ochtendzonnetje en een helder vizier voor de terugweg over veel onverlichte en daardoor soms verraderlijke smalle weggetjes tussen Achterhoekse weilanden door. Ik weet het: een helm met een geïntegreerd zonnevizier is de oplossing voor dit jaargetijde.

Waar ik op die weggetjes in ieder geval baat bij heb, is de halogeenverlichting op mijn Street Triple. Aftermarket-spul, dat een veel helderder lichtbundel produceert dan de standaard verlichting deed. Absoluut een overweging waard als je in dit jaargetijde veel met de motor op pad bent. In de markt voor andere verlichting op je motor? Verderop in dit nummer lees je een uitgebreide producttest van H4 -en H7-halogeenlampen. Daarnaast vergelijken we de lichtopbrengst van het dimlicht en grootlicht van vijf heel uiteenlopende motorfietsen, van een klassieke naked tot een superbike en van een retro tot een dikke toerbuffel. En mocht je er nog niet heel warmpjes bij zitten aan het stuur van je motor, we hebben ook nog een aantal aftermarket handvatverwarmingssets voor je getest! Prettige winter!

Jeroen Hidding 2

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws