Warmdraaien – Perceptie
Je hebt er vast wel eens naast gestaan op een verjaardag of een feestje, zo’n getapte gozer die – meestal na een paar biertjes – luidkeels en met een enigszins pedante toontje verkondigt dat ‘ie geen motor rijdt, omdat hij zich anders zonder enige twijfel direct te pletter zou rijden. Veel te gevaarlijk. Maar als ‘ie wel motor zou rijden, dan…
…berg je maar! Dan was er geen bergpas te hoog, was de aardkloot te klein voor de torenhoge reisambities, was er geen circuit meer veilig en ja, die natte scheet van een Valentino Rossi – de enige coureur die hij überhaupt bij naam kende – nou, daar reed ‘ie rondjes omheen. Met twee vingers in de neus ook nog. En ja, dat waar daar aan de horizon blinkend in het verschiet lag te liggen, was puur MotoGP-goud…. Vul hier een even het geluid van een krassende langspeelplaat in en je weet precies hoe laat het is. Inderdaad, onze vlotte borrelfantast heeft geen A-rijbewijs en het zou voor alles en iedereen maar vooral voor hem zelf het beste zijn als dat ook nooit zou gebeuren.
Waar ik in het verleden – dom – nog wel eens de discussie aanging, keer ik zo’n ‘multitalent’ al jarenlang de rug toe en knoop ik ergens anders een gesprek aan. Te vermoeiend. Temeer daar motorfietsen al lang geen ongeleide projectielen met een spaghettiframe meer zijn, die alles willen zolang het maar rechtdoor gaat. Zelfs de meest basale motoren zijn tegenwoordig (verplicht) voorzien van ABS en hebben met een beetje mazzel ook nog tractiecontrole aan boord. En hoe meer je wenst uit te geven, hoe uitgebreider dat net aan veiligheidssystemen wordt, tot aan bijvoorbeeld radargestuurde cruise control en dode-hoek-detectie aan toe. Daarnaast heeft de ontwikkeling op helm- en kledinggebied ook enorme vlucht genomen en is het aantal dodelijke ongevallen met motorfietsen in de afgelopen twintig jaar gehalveerd. Kortom, alles aan en rond de motorfiets is er alleen maar veel veiliger op geworden.
Maar toch blijken vooroordelen soms nog hardnekkig en blijven ook bepaalde verjaardagsgasten dezelfde langspeelplaat tot in den treure afspelen. Dat werd onlangs zijdelings bevestigd door een onderzoek dat in opdracht van RAI Vereniging werd uitgevoerd ter aftrap van de actie Maart Motor Maand, traditiegetrouw de maand waarin veel motorrijders na de winterstop voor het eerst de weg weer op gaan en er uiteraard de nodige aandacht voor het onderwerp veiligheid is. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders zonder motorrijbewijs, bracht onder andere aan het licht dat de helft van de ondervraagden motorrijden niet veilig vindt of zich er niet comfortabel bij voelt. Ondanks alle technologische ontwikkelingen, een halvering van het aantal dodelijke ongevallen en een verlaging van de maximum snelheden op de snelweg en in binnensteden is de perceptie van motorrijden soms helaas dus nog een andere.
Maar gelukkig zien veel andere deelnemers aan het onderzoek dat motorrijden wel degelijk veilig is en steeds veiliger wordt en geeft ruim veertig procent van deze groep – voor de duidelijkheid: Nederlanders zonder motorrijbewijs dus – aan dat het gevoel van vrijheid en plezier voor hen de belangrijkste reden is om het motorrijbewijs te halen, gevolgd door minder in de file staan (30%) en makkelijker kunnen parkeren (26%). Voor hen leeft de motor dus als hobbyproduct én als mobiliteitsproduct. Die positieve insteek weerspiegelt zich in de cijfers. Zo halen elke dag gemiddeld 65 Nederlanders hun motorrijbewijs en tonen de verkoopcijfers van nieuwe en gebruikte motorfietsen in de eerste paar maanden van dit nieuwe jaar al weer een sterk stijgende lijn vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Nu nog definitief die vervelende langspeelplaat op feesten en partijen het zwijgen opleggen…
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus