Warmdraaien

Warmdraaien – Het strijdtoneel voor 2023

Met de nieuwe Honda XL750 Transalp, waarvan je in deze MotoPlus al de eerste test leest, en de eveneens nieuwe Suzuki V-Strom 800DE (eerste test in MotoPlus 5) kunnen we dit jaar vuurwerk verwachten in het lichtere allroad-segment, waarin het steeds drukker en dus dringen wordt.

De afgelopen én komende weken waren en zijn we veel buiten de deur voor een eerste kennismaking met een flink aantal 2023-modellen. Zelf heb ik net de presentatie van de nieuwe Street Triple-lijn van Triumph achter de rug en heb ik de vrolijke Honda CL500 nog op de rol staan. Collega Twan waaiert uit naar Zuid-Afrika voor de Husqvarna Norden 901 Expedition en Ad van de Wiel vloog naar Portugal voor de nieuwe Honda XL750 Transalp, waarvan je in deze MotoPlus dus al de eerste test leest.

Dat Honda die ooit zo succesvolle modelnaam weer heeft afgestoft is veelzeggend, zeker ook in het licht van de nieuwe Suzuki V-Strom 800DE, waar Eric Bulsink al eerder mee reed op Sardinië. Dit segment, een stukje onder de zware high-end allroads uit de GS-categorie, lijkt dit jaar een belangrijk strijdtoneel te worden als het om de verkoopaantallen gaat, zeker nu drie van de vier Japanse fabrikanten er actief in zijn. Die derde is natuurlijk Yamaha, dat met de populaire Ténéré 700 het speelveld aanvankelijk alleen met de BMW F750GS hoefde te delen. Afgelopen jaar kwam de Aprilia Tuareg 660 al een stukje van de taart mee snoepen en naast de twee nieuwe Japanners herintroduceert KTM dit modeljaar de 790 Adventure in dit segment. Die 790 komt naast de 890 Adventure, die met zijn prijs van ruim zeventien mille eigenlijk net even te prijzig is voor deze klasse.

In een competitief veld als dit is die prijs uiteraard een heet hangijzer. Helemaal aan de onderkant zit de BMW F750GS met een vanaf-prijs van net iets meer dan twaalf mille. Maar die GS is al wat op leeftijd en bovendien zullen de meeste BMW-kopers waarschijnlijk ook gaan shoppen in de optiepakketten van de Duitse fabrikant, wat de prijs al snel flink opdrijft. De drie Japanners ontlopen elkaar slechts driehonderd euro en zitten tussen krap € 12.600,- en € 12.900,-. Kies je in het geval van de Ténéré 700 voor de Rally Edition of World Raid, dan komt er trouwens ook nog een paar duizend euro bij. De KTM 790 Adventure en de Aprilia Tuareg 660 zitten met prijzen die respectievelijk iets en iets meer boven de dertien mille liggen.
En dan zijn er nog wat ‘dark horses’ met Chinese roots, die ook hun plekje in dit allroad-segment willen veroveren. Benelli bijvoorbeeld met de TRK 702/X, waarvan de prijzen helaas nog niet bekend zijn. Moto Morini, dat met de net geen negen mille kostende X-Cape 650 ook een interessante optie in huis heeft, en CFMoto, dat verschillende varianten van de 800MT uitbrengt vanaf een kleine kleine twaalf mille.

Interessant aan CFMoto is weer dat de Chinezen in zakelijke zin gekoppeld zijn aan KTM en voor de 800MT hetzelfde motorblok gebruiken als de Oostenrijkers voor hun 790 Adventure, de 790 cc paralleltwin. En die motorconfiguratie is meteen ook de grootste gemene deler in dit segment, want alle hierboven genoemde modellen hebben stuk voor stuk een smal bouwende en vooral voordelig te produceren paralleltwin. Suzuki was met de V-Strom 650 met 90-graden-V-twin, die vooralsnog trouwens gewoon leverbaar blijft, de laatste der Mohikanen, maar stapt met de nieuwe 800 dus ook op de paralleltwin-trein. Persoonlijk vind ik die armoede aan technische verscheidenheid erg jammer, maar het maakt me zeker niet minder nieuwsgierig naar de komende vergelijkingstesten van deze modellen, die we hopelijk op korte termijn al kunnen brengen.

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws