Warmdraaien

Warmdraaien – Goede voornemens

Zo, welkom in weer een nieuw jaar! Januari is natuurlijk per definitie de maand waarin we weer over elkaar struikelen als het over goede voornemens gaat.

Een maandje geen drank in het kader van ‘Dry January’, meer sporten, minder snacken, stoppen met roken; het zijn de open deurtjes voor heel veel mensen op de eerste dag van een nieuw jaar. De praktijk blijkt na een veelbelovend begin voor al net zo veel mensen vaak toch een stukje weerbarstiger. Ik zal mijn eigen goede voornemens op deze plek beperken tot alles op twee wielen en een motorblok en al wat daar mee samenhangt. Ieder jaar staat bijvoorbeeld vrij hoog op dat lijstje ‘TT Assen kijken vanaf de tribune in in plaats vanuit die saaie paddock’. Dat is er al jaren niet meer van gekomen, maar blijft toch met afstand de mooiste en meest pure TT-beleving, zeker als je ook nog één of twee nachtjes TT-camping meepikt. Over TT gesproken: collega Ad pakt dit jaar toch maar eens door en gaat op de motor naar die andere TT, die op het eiland Man inderdaad. Ook al zo’n item op mijn lijst die om een of andere reden toch steeds weer een jaartje opschuift. Nog zo’n eentje is het Goodwood Festival of Speed in Engeland. Al jaren een doorschuiver. Maar nu collega Sebastiaan deze trip afgelopen jaar heeft afgevinkt en meer dan enthousiast terug kwam, moet het er nu toch echt eens van komen.

Maar ja, dat zeg ik vaker. Onder de noemers ‘druk’, ‘deadline’, ‘bespreking’, ’familiedingetje’ of een ander ‘dingetje’ komt er vaker dan me lief is iets tussendoor gefietst. Reddeloos verloren ben ik echter nog niet. Eén datum staat in ieder geval al omcirkeld in de agenda, en dat is de Alpenmasters-lezersreis, een goed voornemen van afgelopen jaar, dat dit jaar een vervolg krijgt. Naast de gezelligheid met MotoPlus-lezers gidste deze toer me afgelopen jaar in het zadel van een Suzuki GSX-S1000GT over prachtige, verstopt gelegen bergweggetjes in de uitlopers van de Franse Alpen, waar ik zonder enige twijfel en zonder er een tel erg in gehad te hebben, rücksichtslos aan voorbij was gereden als ik op eigen houtje naar dit gebied was gereden. Afijn, verderop in dit nummer lees je alles over deze roadtrip met Suzuki’s GT, die onderweg ook nog maar eens onderstreepte dat een sportieve toermachine nog steeds een geweldig alternatief kan zijn voor de obligate allroad, al dan niet voorzien van een tweecilinder-boxer.

Een ander goed voornemen is, zoals ieder jaar, de gepoetste kant boven te houden. Dat lukt de laatste jaren best aardig moet ik zeggen, dus die houden we er ook in. Zeker na een mailtje dat ik vorige maand ontving van een medewerker, waarin hij een klein ongeluk met weinig schade meldde. Een kapot achterlichtglaasje, meer niet. Kon de wereld niet kosten toch? Nieuw plastic kapje en klaar. Maar hij kwam toch even van een koude kermis thuis, want ja, led-achterlicht. Daar bleek het glaasje niet langer los voor leverbaar te zijn, dus moest de volledige unit met grondplaat, led-lampjes, glaasje, snoer en stekker vervangen worden. Kosten? Ruim € 450,-! En aangezien er van alles los gehaald moest worden om de unit überhaupt te kunnen vervangen, is het ook geen klusje voor de doorsnee motorrijder met twee linkerhanden. Die kosten komen er dus ook nog even bij. Dat geeft toch te denken in tijden dat motorfietsen meer en meer rondom van led-verlichting worden voorzien en – ongetwijfeld ook peperduur bij noodgedwongen vervanging – TFT-dashboards de norm zijn. Nog een goed voornemen dus: eens wat dieper in die onderdeelprijzen duiken.

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws