Warmdraaien – Gefeliciteerd!
Binnenkort wordt de 800.000e motorfiets in Nederland geregistreerd, een mijlpaal en een dikke felicitatie waard. Daarnaast telt ons land inmiddels 1,5 miljoen motorrijbewijsbezitters, ook al een recordaantal. Nog een felicitatie! Motorrijden zit meer dan ooit in de lift!
Dat blijkt uit gegevens van BOVAG en dataleverancier RDC. En het is nog best rap gegaan ook. Eind 2014 stonden er nog 714.000 motorfietsen geregistreerd en begin 2020 waren het er al 747.000. Maar de echte groei kwam na de corona-uitbraak in datzelfde jaar, met de 795.000 stuks van eind januari 2023 als voorlopige hoogtepunt. Die 800.000e geregistreerde motorfiets zal dus snel een feit zijn!
Met 15.527 stuks was de nieuwverkoop afgelopen jaar zelfs het hoogst sinds 2008, al was de groei vergeleken met 2021 slechts een bescheiden 1,84%. Daarbij moet dan wel aangetekend worden dat de markt als geheel vorig jaar nog met flinke leveringsproblemen te kampen had. Die zullen er dit jaar deels ook nog zijn, maar 2023 is in januari in ieder geval explosief uit de startblokken geschoten. In de eerste maand van het jaar werden er namelijk net geen 1.000 – 999 om precies te zijn – nieuwe motorfietsen geregistreerd, het hoogste aantal nieuwe motorfietsen in januari in vijftien jaar.
De records gaan trouwens verder op de occasionmark. Zo werden er in 2022 meer gebruikte motorfietsen dan ooit geïmporteerd, wat tegelijkertijd iets zegt over hoe lastig het blijkbaar momenteel is voor motorzaken om aan goede jong gebruikte motoren te komen. Da’s dan de keerzijde van populariteit zullen we maar zeggen….
Dat motorrijden de wind flink in de zeilen heeft, merken ze ook bij het CBR. Het afgelopen jaar slaagden er volgens het CBR liefst 33.751 mensen voor het motorrijexamen. Je voelt ‘m al aankomen, ook dat is weer een stijging inderdaad. 4,5 procent meer dan in 2021 en liefst 12,5 procent meer dan in 2019. Het waren dus zeker niet alleen heropstappers die de motor tijdens de coronapandemie herontdekten, maar er was ook echt nieuwe aanwas. Veel jongeren ook, waardoor er naast kale koppen – zie ondergetekende – en grijze haardossen ook weer eens wat frissere kapsels onder een helm vandaan komen…om nog maar eens te onderstrepen dat motorrijden springlevend is en niet het gevolg van een latente midlife crisis.
De invloed van de corona valt in ieder geval niet te ontkennen, motorrijden was immers ook een van de weinige leuke dingen die je toen wel gewoon zonder beperkingen kon doen. En de motor was voor veel mensen een goed alternatief voor bijvoorbeeld het openbaar vervoer in de periode. Inmiddels is alles al weer een tijd normaal en dus zijn ook de files op de snelwegen weer terug. Hopelijk blijven al die nieuwe motorrijders en heropstappers ook wat dat betreft de grote voordelen van de motor zien.
Dat laatst zou ook hét geluid moeten zijn dat in politiek Den Haag geventileerd moet blijven worden, in ieder geval niet het zurige kadertje met de kop ‘Overlast’ dat in de NOS-app werd toegevoegd aan het bericht over de positieve cijfers voor motorrijdend Nederland. De redacteur van dienst kon het toch niet nalaten om te melden dat niet iedereen blij is met het groeiend aantal motorrijders.
Speciale aandacht was er voor de situatie in Amerongen, dat in de weekends en op feestdagen afgesloten dreigt te worden voor motorrijders (zie ook Newsflash in deze MotoPlus). Het is wat dat betreft het inmiddels bekende cliché van de kleine minderheid die het verpest voor de meerderheid, maar voor gemeenten een eventuele afsluiting van een weg of zelfs een heel dorp in het geval van Amerongen overwegen, zouden ze in hun besluitvorming ook eens mee moeten wegen wat al die ‘vervelende’ motorrijders achterlaten in bijvoorbeeld de lokale horeca, een bedrijfstak die als geen ander heeft geleden tijdens de corona-pandemie. Afijn, op naar een miljoen…!
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus