Warmdraaien – Garantieperikelen
Een behoorlijke tijd terug was het Zuid-Koreaanse Kia het eerste automerk dat de garantietermijn van haar auto’s flink opkrikte van de wettelijk verplichte twee jaar naar een veel langere periode. Kia had als relatieve nieuwkomer op de Europese markt dan ook nog een wereld te winnen en dan is zo’n lange garantieperiode misschien net datgene om een twijfelende consument over de streep te trekken. Die langere garantietermijnen zien we op de motormarkt nu ook, maar lang niet alleen bij (Chinese) nieuwkomers.
Even los van alle voorwaarden die als haken en ogen aan verschillende garantietermijnen verbonden zijn, maakte de stap van Kia de tongen destijds los. Als je relatief nieuw bent op een markt en de wereld nog te winnen hebt, is zo’n extra lange garantietermijn immers een bijzonder verleidelijke worst om de consument voor te houden en vertrouwen op te bouwen.
Die trend is inmiddels ook al een tijdje aan het overwaaien naar de motorwereld, waar de twee jaar wettelijk verplichte garantie in de meeste gevallen af-fabriek al is uitgebreid of tegen betaling te verlengen valt. Recentelijk verlengden Mash en CFMoto die wettelijke termijn van twee jaar nog met respectievelijk één en drie jaar. Uiteraard aan voorwaarden gebonden, maar opmerkelijk is wel – om de parallel met destijds Kia in autoland te trekken – dat het om twee nog relatief jonge motormerken gaat, twee motormerken ook met productie in China en dus twee merken die de (Europese) wereld nog moeten winnen. Nu zal er links en rechts ongetwijfeld al gegniffeld zijn dat dit de beide merken de komende jaren flink wat geld gaat kosten. Dat kan, maar anderzijds kan dat vertrouwen in eigen kunnen natuurlijk ook volledig gerechtvaardigd zijn. Dat gaan de komende jaren ongetwijfeld uitwijzen. Het kan in ieder geval een bruikbaar instrument zijn om twijfelaars over de streep te trekken.
Het triggerde in ieder geval om in het kader van een wedstrijdje ver piesen eens een middagje langs de websites van de grote jongens te struinen om uit te zoeken wie tegenwoordig de langste garantietermijn biedt, zonder daarbij in de kleine lettertjes te verzanden. Dat antwoord wist ik stiekem al, want dat is op dit moment Suzuki, dat sinds kort liefst zes jaar garantie op haar motorfietsen aanbiedt, twee jaar wettelijk verplichte garantie en daar bovenop dus nog eens vier jaar extra. Honda doet er niet veel voor onder met een eveneens niet kinderachtige vijf jaar (2 + 3 jaar). Harley-Davidson biedt haar klanten vier jaar garantie en Yamaha en Kawasaki bieden twee jaar met uitbreidingsopties. Bij veel Europese merken zien we iets soortgelijks. KTM, Aprilia en Moto Guzzi hanteren alle drie twee jaar, maar bieden wel de mogelijkheid om extra garantie bij te kopen. Garantie als commercieel product. Ook bij BMW zijn ze er niet vies van, maar de Duitse fabrikant biedt standaard inmiddels wel drie jaar garantie aan en daarnaast dus de optie om tegen betaling te verlengen. Ducati heeft die optie ook, maar opmerkelijk is dan weer wel dat de Italianen op haar Multistrada- en DesertX-modellen vier jaar standaard garantie geven in plaats van de twee jaar voor alle andere modellen.
Kortom, best wat verschillen, en dan zijn er ook nog de kleine lettertjes. Daarnaast is het opmerkelijk dat er in Europa ook nog best wat spreiding zit tussen de garantie die een fabrikant in het ene land geeft en in het andere. Zo is de ene Triumph-rijder de andere niet. De Nederlandse krijgt twee jaar garantie en de Duitse Triumph-rijder vier jaar. En omgekeerd bijvoorbeeld geniet de Duitse Honda-rijder twee jaar garantie en de Nederlandse zoals gezegd vijf. In onze 1.000-punten-beoordeling bij vergelijkingstesten speelt de garantie uiteraard ook een rol en kan een jaartje meer of minder garantie in een nek-aan-nek-race soms al het verschil maken tussen winst en verlies.
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus