Warmdraaien

Warmdraaien – Even onbelangrijk

Ook ik zag uiteraard Max Verstappen begin oktober voor de tweede keer de F1-wereltitel in de wacht slepen en dat de Nederlander dat deed op het thuiscircuit van motorenleverancier Honda was natuurlijk extra mooi. Maar ondanks het feit dat de Formule 1 wat bezoekersaantallen en mediamacht een paar maatjes groter is dan de MotoGP, levert dat niet per se spannender races op.

Ja, racen op vier wielen kan me ook bekoren, en als er dan ook nog een Nederlander bovenop de apenrots zit, is enig chauvinisme me niet vreemd. Maar mijn hart klopt nu eenmaal net iets sneller voor de tweewielige variant. Iets met opvoeding en paplepel waarschijnlijk. Alleen is het topje van die apenrots al een tijd verstoken van een Nederlandse topper, al manifesteert Bo Bendsneyder zich in de Moto2-klasse steeds nadrukkelijker als een heel constante rijder en zet hij hopelijk op korte termijn de laatste stap om een vaste waarde in de top tien te worden. Laten we vooral ook hopen dat collega-Moto2-coureur Zonta van den Goorbergh die stap kan zetten en met Collin Veijer in de Moto3 hebben we met ingang van komend seizoen zelfs een derde vaste Nederlandse GP-deelnemer. Dat is een luxe die we sinds begin jaren negentig niet meer hebben gekend. Dat heeft de Nederlandse motorsport nodig, maar ook een TT Circuit Assen, waar Nederlandse deelnemers en zeker een topper garant staan voor nog meer publiek op de tribunes.

Maar, en dat brengt me weer terug naar de eerste paar regels, de Formule 1 mag mondiaal dan een veel grotere sport zijn dan de MotoGP en de absolute topper een coureur van vaderlandse bodem, dat betekent niet per se dat je ook veel spannender races krijgt voorgeschoteld. Waar het aantal potentiële racewinnaars in de Formule 1 tot een zeer select groepje beperkt is, is de huidige top in de MotoGP veel breder. Dat zorgt niet alleen voor meer verschillende racewinnaars maar in de regel ook voor veel meer spanning en inhaalacties op de baan. Waar Max Verstappen, met alle respect overigens en zonder iets aan zijn geweldige prestaties af te willen doen, soms freewheelend vanaf een startplek halverwege de grid naar een uiterst dominante zege kan rijden, worden er in de MotoGP vaak letterlijk lijf-aan-lijf-gevechten gevoerd en valt de beslissing pas in de laatste ronde en soms zelfs op de meet. Dat zagen we bijvoorbeeld ook weer tijdens de MotoGP-race op het Australische Phillip Island, waar Alex Rins voor een memorabele Suzuki-zege zorgde en alweer de zevende winnaar van een MotoGP-race dit seizoen werd. Bovendien hebben nu vijf verschillende merken een race gewonnen, alleen Honda staat nog droog. Dat zie ik in de Formule 1 niet zo snel gebeuren. De titelstrijd kan beslist worden in Maleisië. Of dat zo is, lees je trouwens verderop in dit nummer, dat was op het moment van schrijven nog niet bekend. Maar het kan ook zo maar op de laatste race in Valencia aankomen.

Hoe mooi en spannend de MotoGP dit seizoen echter ook is, de tragische dood van WK Supersport 300-coureur Victor Steeman na een zware crash op het Portugese Portimão en enkele dagen later ook nog eens het overlijden van de moeder van Victor, plaatst alles in een heel ander perspectief en maakt deze prachtige sport even heel erg onbelangrijk. Vanaf deze plek namens het gehele team achter MotoPlus ontzettend veel sterkte gewenst voor familie, vrienden en de leden van MTM Kawasaki, het team van Victor.

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws