Warmdraaien – Eicma
Even leek mijn Eicma-bezoek er dit jaar wegens deadlines en druktes niet in te zitten, maar met een budgetvlucht bracht ik op vrijdag een bliksembezoekje aan Milaan, en dat voor een prijs waarvoor je op dit moment de tank van je motor niet eens kunt volgooien…
Vooraf was er heel veel te doen over de Eicma, met name in combinatie met die vermaledijde corona natuurlijk. De tentoonstelling was ook kleiner dan gebruikelijk: naast vrijwel alle motorkledingmerken ontbraken ook grote merken als BMW, KTM, Harley en Ducati. Waarbij ik toch ook het gevoel heb dat sommige merken die corona-perikelen aangrijpen om het vaste stramien van een ‘beursgang’ te doorbreken, en op zoek gaan naar nieuwe wegen om hun motornieuws aan de motorrijders te tonen. Ik ben ook zeer benieuwd hoe zich dat straks gaat ontwikkelen rond de Motorbeurs in Utrecht, die nu immers weer gepland staat voor 24 t/m 27 februari 2022. Op dit moment blijft het de vraag of die Motorbeurs daadwerkelijk haalbaar is, nu Nederland opnieuw tegen een lockdown aanschurkt. Maar ook daar hebben veel grote merken al te kennen hebben gegeven niet naar Utrecht te gaan, maar hun motornieuws bijvoorbeeld met roadshows bij de dealers te presenteren.
Hoe dan ook: op de Milanese Eicma was het op deze normale bezoekersdag bizar druk. Niets deed je er aan herinneren dat deze regio een jaar geleden het epicentrum van de eerste corona-narigheid was. Wel is het mondkapje inmiddels ingeburgerd in Italië, en zijn de Italianen qua maatregelen (en de naleving daarvan) bijna ‘Noord-Europees’ serieus geworden. Maar dat nam niet weg dat het op de stands van de motormerken ouderwets dringen geblazen was om een glimp van de 2022-motornieuws te kunnen zien. Met al die mooie stands en al het mooie nieuws bekroop me ook wel het gevoel dat de wegblijvende merken ongelijk hadden: het publiek liet namelijk niet verstek gaan, en lijkt klaar voor een spetterend motorseizoen!
Natuurlijk werden we op de dinsdag-Eicma-persdag via onze website www.motoplus.nl bijna live op de hoogte gehouden van de nieuwe modellen die daar in Milaan werden gepresenteerd, maar eerlijk gezegd wakkerde dat mijn nieuwsgierigheid alleen maar aan. Ik wilde al dat moois toch ook even met eigen ogen zien, en even aanraken met m’n door desinfectie-gel week geworden handen. Want er gaat bij motornieuws immers niets boven het ‘proeven’ met je eigen zintuigen: even proefzitten, even aan het gas draaien, even koppelen en wegdromen. Op zo’n beurs zie je jezelf stiekem al rijden met die nieuwe motor, en voel je je toch weer even kind…
Naast het nieuws van de grote merken Yamaha, Kawasaki, Honda en Suzuki, waren er traditiegetrouw ook de nodige Italiaanse snoepjes te zien. Motoren die de verkoop-hitlijsten niet zullen bestormen, maar wel je hart kunnen stelen. En wat dat betreft sprongen er voor mij twee uit: de Moto Guzzi V100 Mandello en de MV Agusta 9.5 Triple. Die laatste is een zeer geslaagde reïncarnatie van de Lucky Explorer Cagiva Elefants waarmee Edi Orioli in 1990 en 1994 de Dakar-rally won. Het enige minpunt van die allroad? Dat het nog slechts een prototype is, bedoeld om de reacties van het publiek te testen. Serieuzer lijkt wat dat betreft die nieuwe, en vernieuwende, watergekoelde V100 Mandello van Moto Guzzi. In één woord: prachtig! Wat een geweldige manier om als merk je 100-jarig bestaan te vieren: een model dat compleet nieuw is, en toch zo herkenbaar! Ik sta te trappelen om er volgend jaar mee weg te rijden. Gelukkig is het eerder 2022 dan we denken: over drie weken is het al zover en daarmee is deze MotoPlus alweer de laatste uitgave van 2021. Op 7 januari zijn we er weer met nummer 1 van 2022, rest mij dus niets anders dan iedereen namens ons hele team prettige feestdagen en een geweldig nieuw motorjaar te wensen!
Eric Bulsink – hoofdredacteur MotoPlus