Warmdraaien

Warmdraaien – Een toekomst met E-fuel?

2035. Dat is het jaar waarin de EU (nieuwe) verbrandingsmotoren wil gaan verbieden. Zoeven we daarna allemaal fluisterstil elektrisch van A naar B of valt er tegen die tijd toch nog wat te kiezen?

Dat laatste lijkt zeker het geval, aangezien er met ‘schone’ benzine – E-fuel – nog veel winst te behalen valt. Die conclusie trok collega Eric Bulsink na een uitgebreid gesprek met Peter van Gelder, producent van Ecomaxx alkylaatbenzine en met Christof Lischka en Helfried Sorger van de motorontwikkelingsafdelingen van respectievelijk BMW en KTM. Het hele verhaal lees je in deze MotoPlus, maar dat er na 2035 ook nog met (nieuwe) verbrandingsmotoren gereden kan worden is verre van onwaarschijnlijk. Ten eerste omdat in de EU-plannen vooralsnog uitsluitend wordt gesproken over emissievrije auto’s en lichte bedrijfswagens en niet over motorfietsen. Dat zou zomaar eens vijf tot zeven jaar langer kunnen duren. Maar belangrijker zijn misschien wel de ontwikkelingen rond alternatieve brandstoffen, waar ook fabrikanten als BMW en KTM al volop mee experimenteren en die zij vooral als de oplossing zien voor motoren in het topsegment, die veelal gebruikt worden voor plezierritjes en lange vakantietrips en die zich een stuk lastiger laten ‘elektrificeren’. Het struikelblok lijkt vooralsnog het hoge kostenplaatje van E-fuel, waardoor het eerder een alternatief dan een echte concurrent van elektrisch rijden lijkt te gaan worden. De ontwikkelingen vinden in ieder geval op het hoogste niveau plaats, want de MotoGP gaat vanaf 2024 rijden op een mix van E-fuel en benzine, en vanaf 2027 zelfs volledig op E-fuel. Misschien dat de toekomst dus ietsje minder elektrisch wordt, maar nog steeds groen! In ieder geval interessant voer om over te discussiëren.

Dat zouden we met een bak koffie op de MotoPlus-stand tijdens de aanstaande Motorbeurs Utrecht kunnen doen, maar dat zal moeten wachten tot een andere keer. We hebben, net als veel motorfabrikanten en grote dealers trouwens, besloten om deze editie van de beurs aan ons voorbij te laten gaan. Een lastige keuze, aangezien we er altijd bij zijn geweest in Utrecht en het steeds een mooi moment was om even bij te kletsen met mensen uit de branche én vooral met jullie, de MotoPlus-lezers. Omdat ook wij onze euro maar één keer uit kunnen geven, hebben wij er in een onzeker tijdschriften-landschap met alsmaar stijgende papier-, druk- en portikosten voor gekozen om niet naar de Motorbeurs te gaan met een dure stand, maar om de abonnementsprijzen en de prijzen van losse nummers van MotoPlus voor 2023 ongewijzigd te laten.

Daarmee zijn we nu dus niet alleen het meest kwalitatieve motorblad van de Benelux, maar ook veruit het goedkoopste. En daar profiteren al onze lezers van! Wellicht heb je in dat kader inmiddels ook al gemerkt dat de MotoPlus – als de postbode niet met het verkeerde been uit bed is gestapt – nu altijd ruim voor het weekend op je deurmat ligt. Dat ging de afgelopen jaren door problemen bij PostNL helaas te vaak mis en alhoewel dat feitelijk buiten onze invloed lag, hebben we ook gekozen voor een vlottere (lees: duurdere) bezorging. Bovendien leveren we MotoPlus nu iets eerder aan bij onze drukker. Dat kan een enkele keer ten koste gaan van de actualiteit, maar je gaat dan wel het weekend in met een verse MotoPlus in de bus!

Betekent dit dat we elkaar dit jaar dan helemaal niet gaan tegenkomen? Integendeel! Net als afgelopen jaar ga je ons half september waarschijnlijk weer zien op het KNMV Motorfest en daarnaast organiseren we gedurende het seizoen zelf natuurlijk het een en ander met onze lezerstesten, lezersreizen en Mijn Trots-fotosessies, waar in een meer kleinschalige setting van gedachten kan worden gewisseld. Een van die eerste momenten is trouwens de eerste Kawasaki Promo Tour van dit jaar, die exclusief is gereserveerd voor MotoPlus-lezers. Op zaterdag 18 maart kunnen we met liefst 64 lezers en lezeressen terecht bij het Kawasaki hoofdkwartier in Hoofddorp voor proefritten met nagenoeg het volledige Kawasaki-gamma. Zie voor alle ‘ins & outs’ de Newsflash-pagina’s verderop in deze MotoPlus. Misschien tot snel dus!

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws