Warmdraaien – Een ouderwetse MotorBeurs Utrecht
Precies een jaar geleden schreef ik op deze plek dat we verstek lieten gaan bij de 2023-editie van MOTORbeurs Utrecht. Dit jaar zijn we er echter weer bij, in de bekende hal 7 waar ook nagenoeg alle motorimporteurs weer een stand met al hun nieuwe modellen hebben.
Een ouderwetse Utrecht-beurs dus? Daar lijkt het wel op na de editie van afgelopen jaar, die door de afwezigheid van de meeste motorimporteurs, veel andere grote standhouders en minder vloeroppervlakte toch een wat gedevalueerde indruk maakte. Maar achter de schermen is hard gewerkt om van de 2024-beurs weer een echte knaller te maken. Niet alleen is het vloeroppervlak met ruim 17.000m2 weer als vanouds, ook nagenoeg alle bij de RAI Vereniging aangesloten motorimporteurs hebben zich onder de noemer ‘All Brands United’ als collectief achter de beurs geschaard en vullen in hal 7 weer traditiegetrouw de ‘importeurshal’. Een mooi initiatief, helemaal nu de motormarkt de wind in de rug heeft en in 2023 opnieuw een geweldig jaar beleefde. Motorrijden zit flink in de lift en stapje voor stapje lijkt de motorfiets ook in politiek Den Haag op de radar te komen als serieus te nemen alternatief in de alsmaar groeiende mobiliteitsproblematiek.
In dat opzicht is het dus jammer dat, ondanks een aanvankelijke toezegging, alleen KTM en de aan de Oostenrijkse fabrikant gelieerde merken Husqvarna, GasGas én MV Agusta ook dit jaar verstek laten gaan. KTM geeft er de voorkeur aan om dit voorjaar weer met een promotietruck langs haar dealers te gaan. Nog even geduld dus om ‘live’ kennis te kunnen maken met de nieuwste beesten uit de oranje stal. Maar als lekker opwarmertje kunnen we je in deze MotoPlus als testprimeur al wel vast de eerste test van de nieuwe KTM 1390 Super Duke R en EVO opdienen en een nummer later de eveneens nieuwe 990 Duke. Daarnaast in deze MotoPlus ook eerste testen van de nieuwe Suzuki GSX-8R met sportieve stroomlijn, Triumph’s aanstekelijke aanwinst in de A2-klasse, de Scrambler 400X, én de Eliminator 500 SE, waarmee Kawasaki marktaandeel hoopt af te snoepen van de in Europa nog steeds enorm populaire Honda CMX500 Rebel.
En verder brengen we in deze MotoPlus als eerste in de Benelux dé test waar velen ongetwijfeld al meer dan reikhalzend naar uitkijken: een directe en uitgebreide vergelijking tussen allroad-kanonnen als de nieuwe BMW R1300GS en zijn directe concurrenten van Ducati en KTM, en wel de Multistrada V4 S Grand Tour en de 1290 Super Adventure S. Of de Italiaan en de Oostenrijkse rauwdouwer de nieuwe Duitser van het lijf weten te houden, lees je vanaf pagina…. Op de KTM na, tenzij ‘verstopt’ op de stand van een KTM-dealer, zijn ook deze avonturiers natuurlijk ook in Utrecht present en kun je er op je gemak aan voelen, op zitten en als het meezit misschien ook een rondje op maken op het testparcours.
Net zo vertrouwd als het testparcours zijn Try the bike voor beginnende motorrijders en de vele shows en demonstraties tijdens MOTORbeurs Utrecht. Alle ingrediënten voor een ouderwets succes lijken dus aanwezig en wordt Utrecht de katalysator van weer een geweldig motorjaar. En over vertrouwd gesproken: net als vanouds kunnen MotoPlus-lezers én die van ons zusterblad Het MotorRijwiel weer op onze stand in hal 7 terecht voor een lekker bakje koffie. Gebruik daarvoor de bon verderop in deze MotoPlus. Tot in Utrecht!
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus