Warmdraaien

Warmdraaien – Denk een beetje na

Kort berichtje in de nieuwsapp van regionale krant De Stentor onlangs, dat me er aan herinnerde dat niet alleen wij motorrijders langzaam maar zeker uit de winterslaap komen, maar dat ook clubs als de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM) weer onder hun steen vandaan komen.

De Stentor stookte onder de noemer ‘Meer wegen moeten afgesloten worden voor lawaaierige motoren’ het vuurtje alvast lekker op en liet haar lezers er op reageren. Polariseren is in, dus ook de motorrijder moet er blijkbaar weer aan geloven. Niet geheel toevallig kreeg de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen (NEFOM) in het begeleidende artikeltje alle ruimte om haar redelijk eendimensionale standpunten uiteen te zetten. Deze ‘poll’, laat ik het zo maar even noemen, volgde – waarschijnlijk ook weer niet geheel toevallig – op een bericht op dezelfde app van een dag eerder, waarin diezelfde club ook al alle ruimte kreeg voor een oproep om pilots te starten om polderwegen gedurende het motorseizoen af te sluiten voor ‘lawaaierige motoren’. Motoren inderdaad, niet motorvoertuigen. Alhoewel de federatie de aanduiding ‘motorvoertuigen’ in haar naam heeft verwerkt, lijkt het de pijlen in de praktijk vooral op motorfietsen te richten. Gelukkig kreeg de Motorrijders Actie Groep (MAG) in een bericht later op dezelfde dag gelegenheid om in een verlate vorm van hoor en wederhoor, toch een journalistiek basisbeginsel, een ander (motor)geluid te laten horen, om maar even het juiste vocabulaire te blijven gebruiken.

Ik werd in het bericht getriggerd door drie woorden: ‘polderwegen’ en ‘lawaaierige motoren’. Goed van een woord als ‘afsluiten’ krijg ik ook de kriebels, zeker als het gaat om wegen waar ik ook gewoon wegenbelasting voor betaal, maar naast veel dijkwegen moeten, als het aan de NEFOM ligt, ook polderwegen worden afgesloten voor lawaaierige motoren. Maar wat zijn polderwegen dan precies? Valt dat heel exact te definiëren? En wat zijn lawaaierige motoren precies? Nou, dat laatste kan NEFOM zeker definiëren, want deze club vindt dat 70 dB(A) op Nederlandse wegen het maximum moet zijn. Voor de duidelijkheid: rijdende motorfietsen mogen maximaal 77 dB(A) produceren, rijdende auto’s 70-74 dB(A). De MAG stipt terecht aan dat het met de droomnorm van de NEFOM wel erg stil op straat gaat worden, aangezien het meeste gemotoriseerde verkeer over die waarde gaat. En zelfs als we massaal elektrisch zouden gaan rijden, zou dit gezelschap nog niet tevreden zijn. Zo deden we twee jaar terug een geluidsmeting tijdens onze grote Alpenmasters-vergelijkingstest, waarbij de volledig elektrische Energica Eva Ribelle RS een van de luidruchtigste machines bleek. Voor de goede orde: ook deze Energica voldeed volledig aan de voorschriften. Terug naar paard en wagen dan maar? Al durf ik mijn handen er niet voor in het vuur te steken of vier op het asfalt klepperende hoefijzers wel onder die 70 dB(A) blijven….

Het geeft allemaal maar aan hoe rigide de denkwijze van clubs als de NEFOM is. Tuurlijk, er rijden wel degelijk motorfietsen rond die te veel lawaai produceren en minstens evenveel – zo niet meer – auto’s. Maar als het om een radicale maatregel als een wegafsluiting gaat moet vooral de motorrijder het ontgelden. Het overgrote merendeel van het Nederlandse motorenbestand voldoet echter keurig aan de eisen en heeft het volste recht om op ieder willekeurig moment van het jaar rond te rijden op de wegen die de NEFOM voor ons wil afsluiten. Daarom is er ook de door de MAG geïnitieerde campagne ‘Te luid geluid is uit’, die ook MotoPlus ondersteunt. Wat ons betreft niet om met een belerend vingertje te wapperen, wel om clubs als de NEFOM zo min mogelijk een podium te bieden. Denk dus een beetje na en houd de wegen open voor ons allemaal!

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws