Warmdraaien – De toekomst van de motorfiets
Begin oktober konden we voor sinds 2018 weer naar de Intermot motorshow in Keulen, officiële aftrap voor een nieuw motorjaar. Met alleen de Honda CB750 Hornet als echt nieuw model voor 2023 en een aantal vernieuwde modellen, was de oogst aan de karige kant, maar evenwel interessant was het nieuwe elektrische prototype dat op de stand van Kawasaki onder het doek tevoorschijn werd getoverd.
Nu heeft Kawasaki al eens eerder een elektrisch prototype laten zien op een grote internationale motorshow, en dit model op basis van het rijwielgedeelte van een naakte Z300 was ook geen alles verpletterende verschijning om te zien, maar dat het juist Kawasaki is dat hierin van de Japanse fabrikanten het voortouw neemt, is geen toeval.
Zoals wellicht bekend is Kawasaki meer dan een motorfabrikant. Oneerbiedig gezegd nemen de motorfietsen zelfs maar een heel klein en bescheiden plekje in het totale Kawasaki-plaatje in. Kawasaki Heavy Industries, het overkoepelende geheel, is namelijk vele malen groter en omvat de productie van bijvoorbeeld vliegtuigen, helikopters, schepen, maar ook industriële robotsystemen en andere componenten én complete energiecentrales en waterstof-aangedreven turbines. Een mega-concern dus, dat al sinds 2010 bezig is met de ontwikkeling van waterstof als energiebron voor de volgende generaties.
Dat laatste is meer dan interessant, want Kawasaki, autofabrikant Toyota én Yamaha hebben al een poosje de handen ineengeslagen om samen waterstof-verbrandingsmotoren en synthetische- en biomassa-brandstoffen te ontwikkelen in de zoektocht naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. Dat uitgerekend Toyota en Yamaha zich hebben aangesloten, is trouwens niet zo gek aangezien er al een stevige band tussen deze twee Japanse concerns bestaat. Yamaha ontwikkelde in het verleden bijvoorbeeld al meerdere auto-motorblokken voor Toyota en werkt momenteel aan een waterstof-aangedreven 5-liter-V8 voor de autofabrikant.
Een kruisbestuiving met potentie dus, en inmiddels hebben ook autofabrikanten Subaru en Mazda zich bij het project aangesloten, wordt er geëxperimenteerd met CO2-neutrale brandstoffen in raceauto’s, zijn er serieuze plannen om er volgend jaar ook daadwerkelijk mee te gaan racen en zijn de eerste waterstof-verbrandingsmotoren gepresenteerd, waaronder een op het Kawasaki H2-motorblok met compressor gebaseerde krachtbron. Dat blok was aangepast voor gebruik van waterstof met directe inspuiting en werd getest in een vierwielig ATV-voertuig van Kawasaki, waarbij Akio Toyoda, de grote man bij Toyota ook aan boord was.
Dat onderstreept het belang nog maar eens dat deze Japanse fabrikanten aan toekomstige mobiliteit hechten, en die toekomst zou wel eens veelomvattender kunnen zijn dan elektrisch alleen. Het klinkt in ieder geval veelbelovend allemaal, en dat geldt zeker voor het voornemen van Kawasaki en Yamaha om werk te maken van een gezamenlijke ontwikkeling van een waterstof-aangedreven motorblok voor tweewielers. Sterker nog, ook Honda en Suzuki schijnen zich bij het project te willen aansluiten, waarna de vier Japanse motorfabrikanten gezamenlijk de mogelijkheden willen verkennen om CO2-neutraal te worden met verbrandingsmotoren in tweewielige voertuigen. Ik wacht het in ieder geval met bovengemiddelde interesse af.
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus