Nieuws

Warmdraaien 9 – 2016

Voor de meeste politici is het zo klaar als een klontje: de zelfrijdende auto moet er komen en wel zo snel mogelijk. Nederland heeft zich binnen de EU zelfs opgeworpen als proeftuin voor deze computerbestuurde auto’s en in de ‘Verklaring van Amsterdam’ maakten alle 28 verkeersministers van Europa op 14 april afspraken met elkaar over het geschikt maken van hun wegennet, de verkeersregels en de wetgeving voor de ‘robot-auto’.

Nu is de stap voor hen natuurlijk ook niet zo heel erg groot. Heel veel van die ministers zullen denken ‘ik heb al jaren een zelfrijdende auto’, aangezien zij zich immers in een dikke slee met chauffeur laten vervoeren, terwijl ze zelf lekker op de achterbank zitten. Die begrijpen alle commotie dus niet en hebben nu besloten om de nationale wetgevingen versneld op elkaar af te stemmen, zodat door heel Europa dezelfde regels gelden en zelfrijdende auto’s al in 2019 officieel kunnen worden toegelaten op het Europese wegennet. Qua wetgeving zijn er momenteel nog grote onderlinge verschillen. In sommige landen moet je de handen wettelijk aan het stuur houden, terwijl je in een zelfrijdende Tesla gewoon met beide handen in je haar kunt zitten. Ook blijken er per land grote verschillen te zijn in wat als veilige onderlinge afstand wordt beschouwd. België en Frankijk vinden 50 meter veilig, Duitsland twee seconden en Nederland is heerlijk vaag met ‘een veilige afstand’.

Klik hier als je de volledige column wilt lezen van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink.

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws