Warmdraaien 7 – 2014
In alle vroegte zat ik 16 maart voor de buis om de eerste F1-wedstrijd in Australië te kunnen volgen. Vooral omdat ik reuze benieuwd was hoe het zou gaan met de nieuwe motorblokken. Alle vaste waarden konden in de F1 immers overboord: de atmosferische 2.400 cc V8´s met een maximum toerental van 18.000 zijn vervangen door maximaal 15.000 toeren draaiende 1.600 cc V6-blokken voorzien van een turbo en ERS (Energy Recovery System, het opslaan van de remenergie). Nog steeds goed voor circa 600 pk, dat door de ERS maximaal 33 seconden per ronde een elektrische boost van 163 pk mag krijgen. Daarnaast mag er in een F1-race voortaan nog maar 100 kilo aan brandstof (circa 130 liter) gebruikt worden. Ondanks het uitvallen van favorieten Lewis Hamilton en Sebastian Vettel werd de openingsrace een enerverende wedstrijd, al bleek het nieuwe uitlaatgeluid ronduit teleurstellend. Van de kippenvel veroorzakende, schreeuwende V8 is de geluidsbeleving geminimaliseerd door het lage sonore gebrom van de V6-turbo. Alsof je naar een grasmaaierrace zit te kijken of een Daihatsu Cuore met een lekke uitlaat voorbij hoort komen! Internetfora ontploften bijna toen de F1-liefhebbers hun gal begonnen te spuwen en F1-organisatoren zouden zich zelfs al bezinnen op schadeclaims richting de FIA, omdat ze bang zijn dat het grote publiek afhaakt!
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.