Warmdraaien 6 – 2015
In het vorige nummer refereerde ik op deze plek al even aan de ware stormloop die het starten van de Kawasaki H2R op de Utrechtse Motorbeurs veroorzaakte. Duizenden mensen kwamen er op af en afgelopen week was onze testrijder Matthijs van de Wall één van de eerste gelukkigen die in Qatar met deze compressormachine mocht rijden (zie pagina 14). Met deze machine verlaat Kawasaki de platgetreden paden en kiest voor iets nieuws: een motorfiets die de verse lucht niet zelf naar binnen hoeft te zuigen, maar die de verse lucht onder lichte dwang krijgt toegediend door een mechanische blower.
Kawasaki verdient de eer deze oude techniek weer van stal gehaald te hebben en in een hele moderne motorfiets te hebben gestopt. Inderdaad oude techniek, want het gebruik van compressoren om motorvermogens op te peppen, stamt uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Ruim tachtig jaar geleden bedachten slimme knutselaars dat voor meer vermogen vooral meer lucht en brandstof in de cilinder nodig was. Dat leidde tot de zogenaamde ‘Ladepumpen’ en ‘Kompressor-maschinen’, die tussen 1930 en 1940 de racewereld veroverden en waarmee menig wereldsnelheidsrecord werd gevestigd.
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.