Warmdraaien 21 – 2017
Vorige week woensdagavond was ik uitgenodigd voor een bijzondere KTM-persconferentie in de vermaarde Hangar-7 in Salzburg, het privé-museum van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz waar hij zijn bijzonder verzameling vliegtuigen en Formule 1-wagens heeft staan. KTM’s CEO Stefan Pierer, zeg maar de Oostenrijkse kruising tussen John de Mol en Wim van der Leegte, gaf op die bijzondere plek een kijkje in de toekomst van KTM, en dan in het bijzonder de rol van elektrische motoren daarin. En de charismatische Pierer was lekker op dreef. Hij verdiende zijn geld in het verleden vooral met het opkopen van failliete bedrijven en onroerend goed, om beiden in korte tijd wat op te poetsen en dan weer met veel winst te verkopen. Dat laatste leek ooit ook het lot van KTM, toen ze in 1991 failliet gingen en het bedrijf in onderdelen werd verkocht. Op aandringen van de toenmalige Oostenrijkse motorcross-wereldkampioen Heinz Kinigadner nam Stefan Pierer de troosteloze motortak over en iedereen dacht dat hij het enkele jaren later weer zou doorverkopen.
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.