Warmdraaien 19 – 2017
De jongste diefstalcijfers van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit zijn voor de motorwereld behoorlijk dramatisch. In het eerste halfjaar van 2017 werden er 807 motorfietsen gestolen, een stijging van ruim 8% ten opzichte van 2016. En dat terwijl er tussen de 10 en 15 % minder auto’s en bedrijfswagens werden gestolen en de caravandiefstallen zelfs halveerden! Afgezet tegen 8.412 verkochte nieuwe motoren kun je heel kort door de bocht zeggen dat dus bijna 1 op de tien nieuwe motoren gepikt wordt. Maar dat is puur voor de beeldvorming en inderdaad te kort door de bocht, want de leeftijd van een gestolen motor varieert enorm. In het eerste jaar wordt minder dan 1% van de nieuwe motoren gestolen. Dan is iedereen nog ijverig met ketting- en schijfremsloten in de weer en nieuwe motoren hebben over het algemeen ook een elektronische startblokkering. Bovendien maakt de elektronica van moderne motoren het leven van het dievengilde er ook niet makkelijker op, want bij die machines kun je doorgaans niet eenvoudig zomaar een paar componenten (contactslot of ECU) omwisselen, maar zullen die nieuwe onderdelen ‘aan de computer’ bij een dealer moeten worden geactiveerd.
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.