Warmdraaien 18 – 2015
Ruim twee weken geleden verscheen er op de MotoPlus-website een bericht over motorzaak De Hobbyist, waar opmerkelijk veel op gereageerd werd. De Hobbyist is een befaamde leverancier van onderdelen voor met name oudere BMW’s. Volgens hun website is ongeveer 8 % van hun omzet afkomstig uit de verkoop van nieuwe – originele – BMW onderdelen, die zij op hun beurt weer inkopen bij voornamelijk Duitse BMW-dealers. Vaak betreffen dat onderdelen voor gedateerde modellen, maar toch heeft de BMW-fabriek daar sinds enige tijd een stokje voor gestoken: dealers mogen namelijk alleen motoren en onderdelen verkopen aan consumenten en dus niet aan andere bedrijven, die ze weer willen doorverkopen.
Er werd veel gereageerd op dit bericht, waarbij de BMW-fabriek en BMW-importeur de zwarte piet (het is een hele andere discussie, maar mag die term trouwens nog wel?) kregen toegespeeld. Het hoge Calimero-gehalte – ‘Het is niet eerlijk, want ik ben klein en zij zijn groot…’ – leverde De Hobbyist een underdogpositie en veel bijval op. Nu ken ik Hobbyist-eigenaren Els en Kaspar Mulkens al jaren en ik heb er in het verleden regelmatig onderdelen besteld om een ’77-er R100RS rijdbaar te maken en te houden, maar zoals altijd heeft ook deze medaille twee kanten.
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.