Nieuws

Warmdraaien 13 – 2014

Toen ik in 2001 met mijn Garmin Streetpilot III op het stuur bij een toerrit arriveerde, was ik nog een soort van trendsetter. Die Garmin was in feite de eerste echte motornavigatie, voorzien van een losse datastick waar je 128 MB aan kaartmateriaal en routes op kon zetten. Met andere woorden: je moest voor je vakantie enorm puzzelen welke stukken van de wegenkaart je meenam in de GPS (heel Europa is tegenwoordig al dik 3 gigabyte groot…).

Het waren de tijden waarin ik avonden aaneen achter de computer zat om in Mapsource City Navigator V5 een route samen te stellen. Voor een toerritje van een paar honderd kilometer zat je soms langer achter je beeldscherm dan in het zadel van je motor. Maar wat maakte het uit: het hoorde bij de motorhobby en je voelde je ook nog een heuse pionier. En aan belangstelling geen gebrek: vaak dromden vele tientallen motorrijders in die tijd samen rond mijn motor, om eens met eigen ogen te zien wat dat voor kastje was, waar zomaar de route in beeld kwam, met keurig een aanwijzing bij elke afslag of kruispunt. Pure tovenarij: de meesten reden toen nog met een tanktas met kaartleesvenster. Of een routerol op het stuur, die ook net zijn intrede had gedaan. We praten over dertien jaar geleden, maar voor mijn gevoel is het bijna dertig jaar terug, zo’n enorme vlucht heeft de motornavigatie immers genomen.

Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws