Nieuws

Warmdraaien 12 – 2015

De afgelopen weken was ik veel b.b.h.h. Oftewel: bezigheden buitenshuis hebbend. Reizen is een onderdeel van het maken van motorbladen, dus zat ik eind mei eerst vijf dagen in Amerika om voor ons zusterblad Noppennieuws een bezoek te brengen aan Husqvarna North-America. Met een zeer select groepje Europese journalisten mochten we een kijkje nemen in het prachtige nieuwe gebouw in Murrieta (California), waar vandaan het onder de KTM-vleugels doorgestarte merk nu met een heuse revival bezig is.

Dat Amerika een grote rol speelt bij die doorstart is niet zo vreemd, want met name in Amerika heeft Husqvarna nog steeds een bijna magische naam. In de jaren zestig en zeventig bestond er in Amerikaanse ogen eigenlijk maar één merk als je wilde gaan offroad-rijden of crossen; de cultfilm ‘On any Sunday’ met Steve McQueen (een aanrader om op een zwoele zomeravond eens op Youtube te bekijken) heeft daar zeker toe bijgedragen. Met McQueen nam ook de merknaam Husqvarna in de States bijna mythische vormen aan.

Logisch dus dat ook dit wordt aangegrepen om het van oorsprong Zweedse merk opnieuw op de kaart te zetten. En dat er serieus werk van wordt gemaakt, bleek wel uit het feit dat Kiska – het designbedrijf dat de vormgeving doet van alle KTM’s en nu ook Husqvarna’s – een eigen afdeling heeft gekregen binnen Husqvarna North-America – zodat de Husqvarna’s die de komende tien jaar op straat en in het terrein zullen verschijnen een geheel eigen look krijgen. Het geeft andermaal aan dat ze het serieus menen als ze zeggen dat ze in 2020 groter willen zijn dan Ducati en Triumph…

Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws