Nieuws

Vijftig jaar Kawasaki Z

We zijn de tel kwijtgeraakt, maar sinds 1972 heeft Kawasaki ruim 150 Z-modellen en afgeleiden op de markt gezet. Een enorm aantal en dit jaar vieren de Japanners dus ook nog eens het vijftigjarig bestaan van de Z in hun line-up. Reden voor een feestje natuurlijk en ook reden om je mee te nemen op een reis door de tijd langs de vele Z-hoogtepunten.

De stamvader van de huidige Z-generatie werd eind 1972 gepresenteerd op de motorshow van Keulen. De ontwikkeling van de 900 Z1 was echter al in 1967 gestart. Een ambitieus project, want een viercilinder lijnmotor was in die tijd nog iets heel bijzonders, en eigenlijk uitsluitend voorbehouden aan racemotoren. In eerste instantie had de Z1 een cilinderinhoud van 750 cc, maar dat veranderde toen Kawasaki in 1969 voorbij werd gestreefd door Honda met de CB750 Four.
Dat ze bij Honda met de eer gingen strijken deed even pijn in het Kawasaki-hoofdkwartier in Kobe, maar al snel werd besloten dat de uiteindelijke Z1 een motor moest worden die de Honda op alle fronten zou overtreffen. Dat betekende meer cilinderinhoud, vermogen en vooral een hogere topsnelheid. Met 903 cc, 82 pk bij 8.500 toeren en een top van 211 km/uur slaagde Kawasaki glansrijk in die opzet; de Z1 was de overtreffende trap van alles wat er tot dusver was geweest. De Z1, ontworpen door Gyoichi ‘Ben’ Inamura, kreeg dan ook al snel de bijnaam ‘King of the Road’. Bovendien was het de eerste Japanse viercilinder lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen, iets wat destijds alleen de MV Agusta 750S had.

Uiteraard volgden er na de Z1 nog vele andere iconen. Neem bijvoorbeeld de Z1300, GPz750 Turbo en Z1000R. Welke er dan nog in het rijtje ontbreken lees je natuurlijk in MotoPlus 12/2022.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws