Premium

Vergelijkingstest zware allroads

Het is misschien wel de meest verwachte test in het allroadsegment. Hoe verhoudt de Pan America van Harley-Davidson zich tot de meer doorgewinterde concurrentie in de vorm van bijvoorbeeld de R1250GS van BMW of Honda Africa Twin? Nou, dat hebben we maar eens uitgezocht…

Een allroad als de BMW R1250GS heeft natuurlijk geen introductie nodig, Honda’s CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES eigenlijk ook niet. De nieuwkomer van Harley, onder de naam Pan America, voor sommigen misschien wel. Zijn komst was ook weer niet zó verassend, aangezien het model al werd opgenomen in de ‘More roads to Harley-Davidson’-strategie. In het kort:  1.252cc, 265 kilo, 152 pk en 128 Nm. Klinkt niet verkeerd, toch?
Drie vergelijkbare concepten kortom, de weg er naartoe bewandelen ze echter alle drie op een heel eigen manier. Harley-Davidson kiest voor de vertrouwde V-twin, echter niet met de voor HD-begrippen karakteristieke 45°, maar met een 60° blokhoek. BMW kiest bij de R uiteraard voor een boxerconfiguratie en Honda lepelde een paralleltwin in haar Africa Twin, die met zijn 270° krukas qua karakter en geluid dan weer enigszins een V-twin imiteert.

Met het blok alleen ben je er uiteraard nog niet. Benieuwd op welke fronten het trio zich nog meer van elkaar onderscheidt, wat de sterke en zwakke punten van elk zijn en wie uiteindelijk het allroadconcept het best benadert?  Je leest er alles over in MotoPlus 19/2021. Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Geen zorgen, klik dan gewoon even hier.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws