Nieuws

Vergelijkingstest supertoerfietsen

Sinds jaar en dag is de Honda Gold Wing heer en meester in het supertoer-segment. Met de R18 Transcontinental probeert BMW de Japanner van de troon te stoten. Hoe presteert de boxer-twin tegenover de zescilinder boxer van Honda?

Eén ding is zeker, het zijn beide imposante motoren. Niet alleen qua looks, ook op het gebied van gewicht. Met 394 kilo blijft de Honda net onder de 400-kilogrens, de BMW gaat er met 440 kilo gemakkelijk overheen. Met deze motoren is de grens van een motorfiets die nog enigszins hanteerbaar is definitief bereikt. De Honda is – binnen de grenzen van zijn mogelijkheden – eenmaal rechtop gemakkelijk te manoeuvreren. Bij de BMW overvalt je elke keer het ongemakkelijke gevoel dat je de monsterboxer het liefst in een stabiele zijligging verkeert, terwijl op de Japanner stapvoets rijden en bochtjes draaien tegen de stuuruitslag na een korte gewenningsperiode geen probleem zijn. Qua dashboard en verlichting staat de BMW dan weer voor op de Honda. Het beschikt over connectiviteit met je smartphone, (DAB) radio en een Marshall-geluidssysteem (tegen meerprijs). Bij de Honda ontbreekt het aan DAB en maakt het een hoop geluid.

Genoeg over de handige snufjes, tijd om op pad te gaan met de monsterboxers! Hoe de beide motoren presteren en welke van de twee er als beste uit de test komt lees je uiteraard in MotoPlus 16/2022!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws