Nieuws

Vergelijkingstest sportieve middenklassers

Sportief zijn is tegenwoordig niet per definitie een kwestie van een enorme berg pk’s. Het is veel meer een kwestie van karakter of een motorfiets het gevoel van een verfrissende rijdynamiek weet over te brengen. Minder vermogen kan dan zelfs tot meer plezier leiden. Zo ook bij deze drie sportfietsen.

Als de olie en koelvloeistof van de Aprilia RS660 op bedrijfstemperatuur zijn, mag zijn halve V4-motor voor het eerst eens lekker diep inademen door de volledig geopende gaskleppen. De Italiaan laat de aarde beven, de lucht trillen en zorgt ervoor dat het hart van de rijder een sprongetje maakt. De Yamaha R7, in de voor dit modeljaar helaas niet meer leverbare Anniversary-kleurstelling, serveert op een volledig andere, maar zeker niet minder opwindende wijze zijn sound en power. Net als het motorblok van de RS660 klinkt de twee-in-lijn van de Yamaha door zijn 270 graden verzette kruktappen als een V-twin. Afgezien daarvan hebben deze twee blokken maar weinig gemeen. De Yamaha vliegt in akoestische zin onder de radar bij het bevel ‘volle kracht vooruit!’, maar levert in de onderste helft van het toerenbereik wel al een enorm stevige punch. De vreemde eend in deze test, de CBR650R van Honda, doet met zijn viercilinder wat geluid betreft denken aan de glorietijden van de 600cc supersports. Zonder die hoge toerentallen gaat het echter op nogal bescheiden wijze voorwaarts.

Maar met alleen het geluid ben je er nog niet. Hoe de drie middenklassers rijden en welke van de drie als beste uit de test komt lees je  in MotoPlus 08/2023. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws