Vergelijkingstest middenklasse nakeds
Ochtend, middag en avond. Zon, maan en sterren. Vader, moeder en kind. Schwarzenegger, Stallone en Willis. Playstation, Xbox en Wii. Of om het hogerop te zoeken: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. En dan natuurlijk het driemaal hoera op een verjaardag, driemaal is scheepsrecht, de drie wensen die je bij de gangbare geest uit de fles kunt doen. Al het goede komt in drieën, zo blijkt maar weer!
Oké, dat is ietwat gechargeerd. Maar het getal 3 heeft op onze breedtegraden nou eenmaal iets magisch. Dat Triumph nu met dat aantal cilinders aanrukt om de naakte middenklasse met de nieuwe Trident 660 eens flink op te schudden, is niet bepaald verwonderlijk. Dat een driecilinder de gulden middenweg vormt tussen de gebruikelijke verbrandingsmotoren met twee en vier cilinders, hebben we al één, twee of misschien zelfs wel drie keer geopperd. Vloeiender lopen en een groter toerenbereik dan een twin, en meer karakter en een compactere bouw dan een wat synthetische viercilinder-lijnmotor.
Omdat kostprijs ook een grote rol speelt, bleef de duurdere driecilinder tot nu toe voorbehouden aan zwaardere categorieën (Yamaha MT-09) of duurdere merken (MV Agusta, Triumph). Met de Trident 660 is voor het eerst het briesende driecilindergeluid in de voordelig geprijsde middenklasse te horen. En dat niet alleen: de Trident brengt ook tractiecontrole, verschillende rijmodi en connectiviteit van diverse elektronische apparaten. En dat voor een niet al te groot prijsverschil met de Japanse concurrentie.
Grote ambities, die eerst maar eens moeten worden waargemaakt in een rechtstreekse confrontatie met de gevestigde orde. En dus gaat de nieuwe Trident in MotoPlus 10/2021 de strijd aan met de Yamaha MT-07 en Kawasaki Z650. Echte verkooptoppers die bovendien beide voor dit jaar een update hebben gehad. Wie van de drie als beste uit de bus komt? Je leest het in MotoPlus 10/2021 (vanaf 14 mei in de winkel). Plus automatisch in de bus kan natuurlijk ook, klik daarvoor hier…