Vergelijkingstest middenklasse-nakeds
In de topklasse van sportieve nakeds, tussen de 1.000 en 1.300 cc, wordt qua rijwielgedeelte en elektronica alles uit de kast getrokken. Een klasse lager wordt er ook steeds vaker opgewaardeerd naar een hoger niveau. Als 120 pk bij 200 kilo alleen nog niet genoeg voor je zijn, krijg je tegen meerprijs een speciale uitvoering met diverse upgrades. Bekend zijn de Triumph Street Triple 765RS en de Yamaha MT-09SP. Nieuw is de Kawasaki Z900SE.
Om meteen maar even duidelijkheid te verschaffen: de upgrades hebben meestal geen of weinig betrekking op het motorvermogen. De opwaarderingen zitten vooral (of alleen) in het rijwielgedeelte, voor beter veren, beter remmen en sportiever sturen. Concreet: betere componenten van Brembo, Showa, Kayaba en Öhlins. De Triumph is wat ambitieuzer, die heeft als RS ook nog extra mogelijkheden qua elektronica-instellingen en een iets andere geometrie ten opzichte van de S- en R-versies, en bovendien extra pk’s. Het is dan ook niet zo gek dat deze naakte supersportmachine al heel wat vergelijkingstesten heeft gewonnen. De Brit is nadrukkelijk voorwielgericht, en daarmee compleet tegenovergesteld ten opzichte van de MT-09SP. Een smalle achterzijde, forse tank en een nogal gestileerd en interessant gepositioneerd neusje – het is een bijzonder geheel. De Z900SE van Kawasaki neigt onder haar zogeheten ‘Sugomi-styling’ wat meer naar het ‘old-skool’-soort: een hoge strakke kont, een forse tank, een dikke viercilinder-in-lijn en als kers op de taart de klassieke borgpen op de achterasmoer.
Genoeg over styling, het is tijd om erachter te komen wie van de drie het beste presteert in een rechtstreeks duel. Welke naked als beste uit de test komt lees je natuurlijk in MotoPlus 14/2022.