Vergelijkingstest Japanse Powernakeds
Met hun viercilinder-lijnmotoren trekken de Honda CB1000R Black Edition, Suzuki GSX-S1000 en Kawasaki Z900 zich terug uit de wapenwedloop der maximale pk’s in de powernaked-klasse. Ze vormen quasi een eigen club, maar welke van het trio neemt daarbinnen het voortouw?
Een energieke 160 paarden aan boord is tegenwoordig het absolute minimum om een bestaansrecht in het speelveld van de moderne power-/hypernakeds à la BMW S1000R en Yamaha MT-10SP te hebben. Stuk voor stuk machines met niet alleen absurd veel vermogen, maar ook met hypermoderne elektronica aan boord en een prijskaartje waar je eveneens hyper van wordt. Niet iedereen heeft helaas de middelen voor zo’n modern krachthonk, maar bovendien ook lang niet altijd de behoefte aan al die topsnufjes en andere uitbundige poespas. Voor hen zijn er ook uitstekende alternatieven voorhanden, zo bewijzen Honda, Kawasaki en Suzuki met respectievelijk de CB1000R, Z900 en GSX-S1000. Een heerlijk puur trio met verschillende overeenkomsten: het naked bike-concept natuurlijk, maar ook worden ze alle drie aangedreven door een vier-in-lijn, de blokconfiguratie die dankzij Japanse fabrikanten groot werd in de motorfietsindustrie. En dat blok is in alle drie de gevallen gebaseerd op een krachtbron die zijn leven ooit begon in het rijwielgedeelte van een superbike, respectievelijk de ZX-9R, CBR1000RR Fireblade en GSX-R1000.
Verschillen zijn er natuurlijk ook te over, qua cilinderinhoud en vermogen, qua uitrusting, maar ook qua rijbeleving. Een eerste voorzichtige blik op de basisvormen van de machines geeft al een beetje een beeld in welke hoek je het karakter moet zoeken. Enerzijds hetzelfde, anderzijds toch weer niet. Onder de streep gaat het er echter vooral om welke van de drie de grootste glimlach op je gelaat tovert. En welke dat is, lees je in MotoPlus 20/2021. Elke twee weken het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen automatisch op de mat? Klik dan hier…