Vergelijkingstest Ducati Multistrada V4S – BMW R1250GS
Vroeger, toen radio nog in zwart-wit werd uitgezonden en rubberlaarzen van hout waren, was de rolverdeling tussen BMW en Ducati helder. In Bologna hield men zich bezig met circuitgerichte V-twin-superbikes en monsterlijke nakeds. In München daarentegen hield men zich bezig met zakelijk functionele toermotoren en – uit nood geboren – zware allroads.
Boxermotoren versus V-twins, ketting versus cardan, frivool versus functioneel;
de wereld was simpel, ieder had zijn afgebakende deel. En toen kwamen Gordon Gekko, ‘shareholder value’ en het vreten of opgegeten worden. Ontspannen uitrusten in een nichemarkt puur op je merkidentiteit? Dat bleek geen houdbare positie meer. Als je geen prooi wilt zijn, moet je jager worden, en jagers trekken naar nieuwe gebieden. En dat heeft ons allemaal verrijkt: sinds 2003 lopen er in Bologna Multistrada’s van de band en sinds 2009 in het Duitse Spandau superbikes in de vorm van S1000RR’s.
Daarbij heeft Ducati eigenlijk nu pas met de Multistrada V4 echt volledig ingezet op het concept allroad, het genre dat de BMW GS ruim veertig jaar geleden mede in het leven heeft geroepen. En wat zien we nu bij Ducati: geen desmo, geen vakwerkframe, geen V-twin, wel een 19-inch-voorwiel, een specifiek voor dit doel gemaakt motorblok en een rijke uitrusting, tot aan een radargestuurde cruise-control aan toe! Het doel is duidelijk: in de nieuwe V4-incarnatie moet de Multistrada eindelijk de GS van z’n troon stoten.
Tijdens de eerste test (zie MotoPlus 24/2020 liet de Multistrada V4S al een bijzonder goede indruk achter, maar hoe liggen de verhoudingen in een directe confrontatie met de koning van het allroad-front, BMW’s R1250GS? Je leest het in MotoPlus MotoPlus 8/2021!