Vergelijkingstest crossovers
Een sportief stukje sturen of toch lekker comfortabel van de omgeving genieten, met dit crossover-kwartet kan het beide. De Yamaha Tracer 9GT, MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS, BMW F900XR en Ducati Multistrada 950S zijn ieder het resultaat van het, volgens de fabrikant, ideale plaatje van een crossover. Maar welk concept van deze vier is daadwerkelijk het best?
Het antwoord op die vraag vinden we natuurlijk maar op een manier. De koffers ingepakt, de ‘out-of-office-reply’ staat aan en de telefoon uit, we gaan op pad. En wel met twee drie- en twee tweecilinders. De krachtigste is de CP3 drie-in-lijn van de Tracer, die toch een heel ander karakter heeft dan de andere triple in de test. Waar de Japanner wat eerder naar een hogere versnelling snakt, is de driecilinder van MV Agusta pas bij hoge toeren helemaal in zijn element. De Italiaan heeft minder cc’s, maar buit zijn toerenreserve goed uit. Voor ontspannen rijden ben je dan weer aan het juiste adres bij de BMW, die duidelijk de meest comfortabele van het stel is. Hij levert niet alleen een kaarsrechte lijn op de vermogensbank, ook loopt ‘ie uiterst verfijnd, zonder enige vibraties. Waar dit trio aanvoelt als een soort naked met een hoog stuur en comfortabel zadel, dat weer gelardeerd met zijkoffers, voelt de Ducati Multistrada juist meer als een rasechte allroad. Mede vanwege het 19” voorwiel en het brede stuur.
Ze hebben dus alle vier hun sterke punten, maar net als altijd heeft ook hier ‘iedere gek zijn gebrek’. Welke van de vier presenteert zich onder de streep als het meest allround en mag zich tot winnaar laten kronen? Lees het, samen met nog veel meer, in MotoPlus 21/2021!